نخستین روز بیستوچهارمین نمایشگاه رسانههای ایران، یکشنبه، ٢٩ بهمن، پس از ششسال وقفه، با حضور پرشور روزنامهنگاران، مدیران رسانه، مخاطبان و علاقهمندان برگزار شد و بارانِ عصرگاهیِ زمستانی حال دیگرگون به آن بخشید. این قاب هم البتّه نماد نمایشگاه بیستوچهارم است که هم رسانههای مکتوب را نمایندگی میکند و رسانههای نوین را.
نیمساعت از ٩ صبح یکشنبه، بیستونهم بهمن گذشته، زنگ آغازبهکار بیستوچهارمین نمایشگاه رسانههای ایران به صدا درآمد تا اهالی رسانه، پس از ششسال دوباره گرد هم آیند و دیداری تازه کنند و سرمای زمستان را گرمی ببخشند. این عکس یعنی روزهای جذّابی انتظارمان را میکشند.
تغییرات روزافزون فنآوری، ظهور رسانههای جدید، تنوع و عدم شناخت درست مخاطب از آنها، همراه با رقابت شدید و نامطلوب حوزه خبر و محتوا، عرصهای را برای ارزیابی رسانهها و تقویت ارتباط آنها با یکدیگر، مردم و مسئولان میطلبد تا در آن فعالان این حوزه به شناسایی فضاهای جدید و همچنین ارائه دستاوردهای خود در این حیطه بپردازند. اولین دوره نمایشگاه مطبوعات در سال 1372 همزمان با نمایشگاه کتاب و در کنار آن برگزار شد. از سال 1385 این نمایشگاه حیات کاملا مستقلی از نمایشگاه کتاب را آغاز کرد و پاییز هر سال تا آبان ماه 1396 تشکیل شد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر آن است تا بعد از 6 سال بیست و چهارمین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاریها و پایگاههای اطلاعرسانی را با نام و رویکرد جدید «نمایشگاه رسانههای ایران»، برپا نماید. نمایشگاه 1402 نمایشگاهی جامع از تمامی حوزههای رسانهای است که مطبوعات -این رسانه مادر- به عنوان هسته اولیه و جزئی از خانواده جدید و بزرگ رسانههای ایران خواهد بود. امروزه رسانههای برخط، رسانههای اجتماعی، دانشبنیان و نوآورانه، صنایع خلاق رسانهای، انسان رسانهها و سامانههای خبری نیز همگام با مطبوعات در حوزههای خبری و اطلاعرسانی از جایگاه قابل توجهی در «نمایشگاه رسانههای ایران» برخوردار بوده و تلاش برآن است تا در این گردهمایی بزرگ نگاه ویژهای به آنها شود.