به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران، نشست «ضرورت‌های رسانه محلی و نقش رسانه‌های خرد در توسعه جوامع محلی»، صبح سه‌شنبه، اول اسفند با حضور «میلاد ابراهیمی»، مدیرعامل خانۀ مطبوعات ایران و «امیر محمدپور»، مدیر عامل پایگاه خبری گیلان‌نیوز در سالن مرحوم سیدمحمود دعایی نمایشگاه برگزار شد که محور اصلی آن، بحث دربارۀ ضرورت وجود رسانه‌های محلی، بایدها و نبایدهای آن بود که آیا با نقش و ضرورت رسانه‌های ملی متفاوت است.
محمدپور دبارۀ دغدغه‌های قديمی در حوزۀ رسانه و نقش رسانه‌های خرد و كوچک در جامعه گفت: که اصول متعددی در قانون اساسی درخصوص خبرنگار و مردم برای ارتقای سطح کیفیت رسانه‌ها وجود دارد. اولين نقش و وظيفۀ رسانۀ محلی باید رشد و تعالی محدوده و استان مورد نظر رسانه باشد. بايد به‌عنوان هدايت‌گران جامعه هدف تلاش کنیم دغدغه و مشکلات استان را در خود استان و یا در سطح کلان اطلاع‌رسانی کنیم.
این سخنران به جهت فعالیت دربارۀ گیلان بیشتر درباره این شهر صحبت کرد و گفت: یکی از دغدغه‌های ما درگیلان محيط زيست است، معضلی كه رسانه محلی می‌توانند در جهت حل آن بكوشند.
او ادامه داد: یکی از اساسی‌ترین وظایف ما در حوزۀ رسانه‌های محلی مطالبه‌گری است. رسانۀ محلی تريبون افراد و مسئولان استانی نیست بلکه رسانه‌ای در جهت رفع مشکلات مردم منطقه است. متأسفانه ما به‌شدت در وظیفۀ مطالبه‌گری رسانه‌های محلی ضعف داريم. مادر خانۀ مطبوعات استان گیلان پيشنهاد کردیم رسانۀ تخصصی محلی وظيفۀ خود بداند که در جلسات رسمی مطالبه‌گر ارشد استان باشد.
سردبیر پایگاه خبری گیلان‌نیوز در پایان دربارۀ مزایای و اتفاقات خوب رسانه‌های محلی خاطرنشان کرد: باید به رسانه‌های محلی انگيزه ببخشيم. رسانه را ارزيابی کنیم. متأسفانه رسانه‌های ما فردمحور شده‌اند. باید ثبت و ضبط سياست‌های كلان در همان استان رسانۀ محلی تدوين شود. همچنین دفاع از سياست‌های كلان نظام در رسانه‌های محلی هم اولويت است.
وی ادامه داد: عدم ارتباط‌گيری با رسانه‌های ملی و كشوری از مشکلات ماست. امروز در رسانه‌های محلی به جذابيت خبری بی‌توجه‌اند. بايد در رسانه‌های محلی چشم بيدار مردم شهر خود باشيم.
بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران، که از یک‌شنبه، ٢٩ بهمن آغاز شده، تا فردا (چهارشنبه، دوم اسفند) در مصلی امام خمینی(ره) برپا خواهد بود.

پوستر

کوتاه درباره نمایشگاه

تغییرات روزافزون فنآوری، ظهور رسانه‌های جدید، تنوع و عدم شناخت درست مخاطب از آن‌ها، همراه با رقابت شدید و نامطلوب حوزه خبر و محتوا، عرصه‌ای را برای ارزیابی رسانه‌ها و تقویت ارتباط آنها با یکدیگر، مردم و مسئولان می‌طلبد تا در آن فعالان این حوزه به شناسایی فضاهای جدید و همچنین ارائه دستاوردهای خود در این حیطه بپردازند. اولین دوره‌ نمایشگاه مطبوعات در سال 1372 همزمان با نمایشگاه کتاب و در کنار آن برگزار شد. از سال 1385 این نمایشگاه حیات کاملا مستقلی از نمایشگاه کتاب را آغاز کرد و پاییز هر سال تا آبان ماه 1396 تشکیل شد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر آن است تا بعد از 6 سال بیست و چهارمین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی را با نام و رویکرد جدید «نمایشگاه رسانه‌های ایران»، برپا نماید. نمایشگاه 1402 نمایشگاهی جامع از تمامی حوزه‌های رسانه‌ای است که مطبوعات -این رسانه مادر- به عنوان هسته اولیه و جزئی از خانواده جدید و بزرگ رسانه‌های ایران خواهد بود. امروزه رسانه‌های برخط، رسانه‌های اجتماعی، دانش‌بنیان و نوآورانه، صنایع خلاق رسانه‌ای، انسان رسانه‌ها و سامانه‌های خبری نیز همگام با مطبوعات در حوزه‌های خبری و اطلاع‌رسانی از جایگاه قابل توجهی در «نمایشگاه رسانه‌های ایران» برخوردار بوده و تلاش برآن است تا در این گردهمایی بزرگ نگاه ویژه‌ای به آنها شود.

بیشتر ...