به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران، در دومین روز از نمایشگاه رسانه‌های ایران کارگاه تولید محتوا، سوژه‌یابی و سوژه‌سازی برگزار شد. در ابتدای این کارگاه، فریدون صدیقی به تعریف روزنامه‌نگار پرداخته و او را فردی بی‌قرار، کنجکاو و ریسک‌پذیر دانست. به باور صدیقی چنین فردی خوب نگاه می‌کند، خوب می‌بیند و دارای نگاه تحلیلی است.

فریدون صدیقی در ادامه، نگاه تحلیلی روزنامه‌نگار را دارای ظرافتی خاص دانسته و گفت: کار روزنامه‌نگار تبدیل زغال به الماس است اما برخی از ما به علت ندانستن نکات، ظرایف و دقایقی که از ویژگی‌های کار روزنامه‌نگاری است در مسیری قرار می‌گیریم که الماس را به زغال بدل می‌کنیم.

جلوگیری از تکراری بودن سوژه با تحلیل

این استاد روزنامه‌نگاری در ادامه به تعریف سوژه پرداخت و گفت: سوژه، انتخابی از رویداد است؛ رویدادی که در پیش و در حال حرکت بوده و تابعی از مسلط بودن بر نوشتن، چگونه بیان کردن و چگونه گفتن و با حداقل، حداکثر ساختن است.

به عقیدۀ صدیقی سوژه در ذات خود تکراری است و چیزی که آن را از تکرار خارج می‌کند، دو عامل مهم به نام زاویۀ دید و پرداخت است. او در ادامه و شرح ویژگی سوژه گفت: در وضعیت کلی، سوژه‌ها رویداد محور یا مناسبتی هستند. بر همین اساس، رسانه سه کارکرد دارد: اطلاع‌رسانی، دانش‌افزایی (تحلیل) و سرگرمی. متأسفانه 90 درصد از رسانه‌های ما اطلاع‌رسانی تأخیری دارند، معطل بازتاب بیرونی هستند و فارغ از دلایل، کنشمند وارد نمی‌شوند؛ حتی رادیو و تلویزیون. اما روزنامه‌نگار باید قدرت تحلیل داشته باشد یعنی تعقل به علاوۀ عواطف و احساسات.

نقش مخاطب هدف و رسانه در جهت دهی به سوژه

فریدون صدیقی پس از تعریف سوژه و کارکرد روزنامه‌نگار، رسانه و گونه‌های آن را بر سوژه‌یابی مؤثر دانسته و گفت: هر سوژه با رسانه و مخاطب هدف تعریف می‌شود. یک سوژۀ واحد برای رسانه‌های متفاوت تعاریف متعددی دارد بنابراین دو عامل مخاطب و رسانه به روزنامه‌نگار برای نگریستن به موضوع زاویۀ دید می‌دهند.

استاد فریدون صدیقی در پایان به نقش مهم پرسش در ایجاد سوژه پرداخت، پرسشی که باید از سوی روزنامه‌نگار مطرح شود. صدیقی در این‌باره گفت: وقتی که سؤال نداریم، سوژه چگونه ایجاد شود؟ بنابراین تا به پرسش نرسید و به موضوعات فکر نکنید، سوژه‌ای خلق نمی‌شود. در وضعیت موجود بیشتر سوژه‌یابی‌های ما مکمل است، یعنی تکمیل و تحلیل رویداد و تا پرسش نکنیم سوژه‌ای نیز ایجاد نمی‌شود.

او ادامه داد: برخی از ما در تولید و ساختار دادن به یک گزارش ناتوان هستیم زیرا روایت ما ضعیف است. کار گزارش‌نویسی پایان و اوج است. ما باید راه رفتن بلد باشیم. اگرچه ما قهرمان نیستیم و پایبند به اصول حرفه‌ای هستیم اما روزنامه‌نگار ریسک‌پذیر است. روزنامه‌نگار آرتیست است و باید در موقیعت‌های مختلف وارد رویداد شده و آن را بسازد.

پوستر

کوتاه درباره نمایشگاه

تغییرات روزافزون فنآوری، ظهور رسانه‌های جدید، تنوع و عدم شناخت درست مخاطب از آن‌ها، همراه با رقابت شدید و نامطلوب حوزه خبر و محتوا، عرصه‌ای را برای ارزیابی رسانه‌ها و تقویت ارتباط آنها با یکدیگر، مردم و مسئولان می‌طلبد تا در آن فعالان این حوزه به شناسایی فضاهای جدید و همچنین ارائه دستاوردهای خود در این حیطه بپردازند. اولین دوره‌ نمایشگاه مطبوعات در سال 1372 همزمان با نمایشگاه کتاب و در کنار آن برگزار شد. از سال 1385 این نمایشگاه حیات کاملا مستقلی از نمایشگاه کتاب را آغاز کرد و پاییز هر سال تا آبان ماه 1396 تشکیل شد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر آن است تا بعد از 6 سال بیست و چهارمین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی را با نام و رویکرد جدید «نمایشگاه رسانه‌های ایران»، برپا نماید. نمایشگاه 1402 نمایشگاهی جامع از تمامی حوزه‌های رسانه‌ای است که مطبوعات -این رسانه مادر- به عنوان هسته اولیه و جزئی از خانواده جدید و بزرگ رسانه‌های ایران خواهد بود. امروزه رسانه‌های برخط، رسانه‌های اجتماعی، دانش‌بنیان و نوآورانه، صنایع خلاق رسانه‌ای، انسان رسانه‌ها و سامانه‌های خبری نیز همگام با مطبوعات در حوزه‌های خبری و اطلاع‌رسانی از جایگاه قابل توجهی در «نمایشگاه رسانه‌های ایران» برخوردار بوده و تلاش برآن است تا در این گردهمایی بزرگ نگاه ویژه‌ای به آنها شود.

بیشتر ...