به گزارش ستاد رسانه‌ای بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران، این نمایشگاه میزبان نشست‌های عمومی و تخصصی رسانه‌های خارجی است که در این زمینه پنل تخصصی رسانه و طوفان الاقصی جایگاه ویژه‌ای دارد. در نخستین روز برگزاری نمایشگاه رسانه‌های ایران، این رویداد، عصر یک‌شنبه، ٢٩ بهمن، میزبان «ناصر قندیل»، سردبیر یکی از رسانه‌های لبنانی یعنی روزنامۀ البناء بود. این نشست با عنوان «جنگ روایت‌ها و جنگ میدانی در غره» برگزار شد.
قندیل در ابتدای این نشست تخصصی، به شروع نبرد غزه پس از طوفان الاقصی اشاره کرد و گفت: هنگامی‌که از عملیات غزه صحبت می‌کنیم از یک نوآوری جدید صحبت می‌شود که حماس از آن پرده برداشت. به بیان دیگر و در جریان این جنگ، یکی از نبردهای ما با رژیم صهیونیستی و حامیانش جنگ رسانه‌ای است. در چنین نبردی ما پیروز شده‌ایم.


تغییر جهت در جوامع کشورهای اروپایی و آمریکا
سردبیر روزنامۀ البناء لبنان در توضیح این‌که چگونه غزه و حماس توانستند پیروز نبرد رسانه‌ای با رژیم صهیونیستی شوند گفت: رژیم صهیونیستی همواره بر این باور بود که یک همراهی عمومی را پشت سر خود دارد، اما اکنون همه می‌دانیم که چنین نیست و ما در این نبرد پیروز شده‌ایم و چیزی که ما اکنون شاهد آن هستیم، شگفت‌زده شدن دشمن صهیونیستی است.
او با اشاره به حمایت مردم اروپا و آمریکا از مردم فلسطین گفت: در ابتدای شروع نبرد غزه شاهد حمایت سران اروپایی از رژیم صهیونیستی بودیم، مثلاً دیدیم که کسی هم‌چون ماکرون یا نخست‌وزیر انگلیس صحبت از آن کردند که باید ائتلافی علیه حماس ایجاد شود. اما اکنون مردم در این کشورها برخواسته‌اند و شاهد تظاهرات آنان در غرب اروپا و آمریکا در حمایت از مردم فلسطین هستیم.
این فعال رسانه‌ای لبنان سپس به چیستی جنگ روایت‌ها پرداخت؛ به‌عقیدۀ ناصر قندیل در جنگ روایت‌ها دو سؤال مطرح است؛ حق چیست و با چه کسی است؟ او در این راستا به بسط آن‌چه پیش‌تر گفته بود، یعنی تغییر عقیده نسبت به جنگ غزه در گسترۀ جهانی پرداخت و گفت: اکنون دنیا بر این باور رسیده و می‌داند که حق با مردم فلسطین است. تظاهرات در کشورهای جهان این موضوع را تأیید می‌کند و برهمین‌اساس نیز تغییر نظر دولت‌ها رخ داده است و می‌توان گفت که اسرائیل در جنگ روایت‌ها شکست خورده است.
جنگ رسانه در برابر وتوی آمریکا
قندیل بحث خود را به این سؤال رساند که آیا این موضوع در نتیجۀ میدانی جنگ تأثیری دارد؟ به گفتۀ سردبیر البناء برخی این سؤال را مطرح می‌کنند که هم‌اکنون آمریکا و چند کشور کوچک در سازمان ملل در سمت رژیم صهیونیستی ایستاده‌اند و تا وقتی که آمریکا تصمیمات سازمان ملل را وتو می‌کنند پیروزی در جنگ روایت‌ها چه اهمیتی دارد
او در نهایت چنین نتیجه‌گیری کرد: کسی‌که در جنگ روایت‌ها پیروز شده است، زمان را در دست دارد و کسی که شکست می‌خورد، زمان به ضرر او خواهد بود و باید جنگ را خاتمه بدهد. جنگ روایت‌ها نشان می‌دهد که نظر مردم بر این جنگ سایه دارد. درنتیجه جنگ روایت‌ها توانسته معادلۀ موجود را تغییر بدهد و درنتیجه نبرد غزه یک طرف جدیدی به نام زمان ایجاد کرده است و من زمان را به‌عنوان ژنرال این جنگ می‌دانم و هنگامی‌که ژنرال وارد جنگ شود، نتیجه را تعیین می‌کند.
بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران، که از امروز آغاز شد، تا چهارشنبه دوم اسفند در مصلی امام خمینی(ره) برپا خواهد بود.

پوستر

کوتاه درباره نمایشگاه

تغییرات روزافزون فنآوری، ظهور رسانه‌های جدید، تنوع و عدم شناخت درست مخاطب از آن‌ها، همراه با رقابت شدید و نامطلوب حوزه خبر و محتوا، عرصه‌ای را برای ارزیابی رسانه‌ها و تقویت ارتباط آنها با یکدیگر، مردم و مسئولان می‌طلبد تا در آن فعالان این حوزه به شناسایی فضاهای جدید و همچنین ارائه دستاوردهای خود در این حیطه بپردازند. اولین دوره‌ نمایشگاه مطبوعات در سال 1372 همزمان با نمایشگاه کتاب و در کنار آن برگزار شد. از سال 1385 این نمایشگاه حیات کاملا مستقلی از نمایشگاه کتاب را آغاز کرد و پاییز هر سال تا آبان ماه 1396 تشکیل شد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر آن است تا بعد از 6 سال بیست و چهارمین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی را با نام و رویکرد جدید «نمایشگاه رسانه‌های ایران»، برپا نماید. نمایشگاه 1402 نمایشگاهی جامع از تمامی حوزه‌های رسانه‌ای است که مطبوعات -این رسانه مادر- به عنوان هسته اولیه و جزئی از خانواده جدید و بزرگ رسانه‌های ایران خواهد بود. امروزه رسانه‌های برخط، رسانه‌های اجتماعی، دانش‌بنیان و نوآورانه، صنایع خلاق رسانه‌ای، انسان رسانه‌ها و سامانه‌های خبری نیز همگام با مطبوعات در حوزه‌های خبری و اطلاع‌رسانی از جایگاه قابل توجهی در «نمایشگاه رسانه‌های ایران» برخوردار بوده و تلاش برآن است تا در این گردهمایی بزرگ نگاه ویژه‌ای به آنها شود.

بیشتر ...