عضو شورای سیاستگذاری بیست وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران حضور انسان رسانه‌ها را از نوآوری‌های این دوره از نمایشگاه عنوان می کند.
علیرضا ملکیان؛ عضو شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه رسانه‌های ایران در گفت‌وگو با ستاد اطلاع‌رسانی این دوره از نمایشگاه می گوید: برگزاری نمایشگاه رسانه‌های ایران که پیش از این به عنوان نمایشگاه مطبوعات همزمان و یا به طور مستقل از جشنواره مطبوعات برگزار می‌شد آشنایی مردم و مخاطبان با جامعه مطبوعاتی و خط مشی آنها بوده و در این فرصت مردم از نزدیک با اصحاب رسانه دیدار و گفت‌وگو می‌کنند.

وی ادامه می دهد: مخاطبان در بسیاری از موارد پیگیر یادداشت‌ها و مطالب نویسندگان، سردبیر و مدیر مسئول یک روزنامه و یا یک نشریه بودند و مشتاق بودند که به صورت حضوری در نمایشگاه مطبوعات با آنها تعامل داشته و گپ بزنند. بیست چهارمین دوره نمایشگاه رسانه‌های ایران نیز قطعاً این فرصت را فراهم می‌کند که مردم با اصحاب رسانه از نزدیک آشنا شوند و گفت‌وگو داشته باشند.
معاون اسبق مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح می کند: یکی دیگر از کارکردهای برگزاری نمایشگاه رسانه این است که اصحاب رسانه از نزدیک با یکدیگر دیدار تازه می‌کنند و به تبادل تجربه و ایده می‌پردازند، رسانه‌ها و نشریات به طور کلی گستره جغرافیایی متفاوت و گسترده‌ای دارند و برای اصحاب رسانه این موقعیت چندان فراهم نیست که بتواند از نزدیک با هم تبادل آرا داشته باشند و در نمایشگاه رسانه این فرصت برایشان فراهم می‌شود.
عضو شورای سیاست گذاری نمایشگاه رسانه‌های ایران همچنین می گوید: مردم ضمن بازدید از نمایشگاه رسانه ضمن آنکه با رسانه‌های متنوع و مختلف آشنا می‌شوند می‌توانند همان جا مشترک برخی از این رسانه‌ها شوند، چه بسا پیش از حضور در نمایشگاه مخاطبان از وجود بسیاری از رسانه‌ها اطلاع نداشته باشند که ضمن بازدید و آشنایی می‌توانند از ظرفیت‌های آن رسانه‌ها بهره‌مند شوند.
ملکیان برگزاری نشست‌های تخصصی در نمایشگاه رسانه‌های ایران را از دیگر کارکردهای این نمایشگاه برشمرد و ادامه می دهد: در جلسات تخصصی و کارگاه‌های آموزشی اصحاب رسانه و و اساتید حوزه ارتباطات با برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی موجبات تعالی فعالیت‌های حرفه‌ای رسانه را برای شرکت‌کنندگان فراهم می‌کنند و البته در کنار این نشست‌های تخصصی نشست‌های عمومی نیز برگزار می‌شود که اصحاب رسانه و مردم می‌توانند از محتوای این نشست‌ها بهره‌مند شوند.
وی حضور مسئولان اجرایی کشور در نمایشگاه رسانه‌های ایران را از قوای سه گانه را موجب تعامل و ارتباط بیشتر آنها با اصحاب رسانه دانست و تاکید می کند: مسئولان از قوه قضاییه، مجلس و دولت در روزهای برگزاری نمایشگاه رسانه‌های ایران حضور خواهند یافت و فرصتی برای خبرنگاران و روزنامه‌نگاران فراهم می‌شود تا بتوانند در زمانی محدود پرسش‌ها و پیگیری‌های خود را از مسئولان داشته باشند و البته به صورت متقابل موقعیتی برای مسئولان است تا بتوانند در مورد عملکرد خود در رسانه‌ها اطلاع رسانی کنند.
عضو شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه رسانه‌های ایران می افزاید: در دوره‌های مختلف برگزاری نمایشگاه مطبوعات (سابق) معاونت‌های مطبوعاتی به فراخور زمان و اقتضای رسانه‌ها دستاوردهای جدیدی را در نمایشگاه ارائه کردند و می‌توان روند تکاملی برگزاری نمایشگاه مطبوعات را از نخستین دوره تا دوره بیست و چهارم به طور ملموس دریافت کرد که هر دوره کامل‌تر از دوره قبل بوده است.
ملکیان که در دوره برگزاری نخستین نمایشگاه مطبوعات به شکل مستقل تصدی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد را بر عهده داشت، یادآور می شود: برپایی نمایشگاه مطبوعات به شکل مستقل برای نخستین بار موجب شد تا زیربنای خوبی برای رسانه‌ها به وجود آید و رسانه‌ها به تنهایی دریافتند که در جامعه دارای چه اعتبار و جایگاهی هستند چرا که در گذشته صحبت این موضوع بود که سرریز بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب از نمایشگاه مطبوعات نیز بازدید می‌کنند در صورتی که اولین تجربه برگزاری نمایشگاه مطبوعات مستقل در سال ۸۶ خلاف این موضوع را ثابت کرد.
وی ادامه می دهد: برای برگزاری نخستین نمایشگاه مستقل مطبوعات ما این دلهره داشتیم که آیا مورد استقبال اصحاب رسانه و مردم قرار خواهیم گرفت یا نه؟ به همین منظور نخستین نمایشگاه را در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در فضای محدود برگزار کردیم که با استقبال خوب مردم مواجه شدیم و از سال بعد نمایشگاه در شبستان مصلی تهران برپا شد و سال‌های بعد نیز نمایشگاه برپا شد و هر سال معاون مطبوعاتی نوآوری‌هایی را در برگزاری نمایشگاه ارائه دادند.

معاون اسبق مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان می کند: در بسیاری از دوره‌های برگزاری نمایشگاه مطبوعات نمایندگان رسانه‌های خارجی را دعوت می‌کردیم و از کشورهای آمریکای شمالی و لاتین شرکت کننده داشتیم، در دوره بیست و چهارم نیز نمایشگاه رسانه‌های ایران با نوآوری‌هایی همراه است از جمله آنکه غرفه غزه را در نمایشگاه دایر می‌کنیم و در ارتباط با خبرنگاران شهید در طوفان الاقصی برنامه برگزار می‌کنیم و رویدادی نیز در رابطه با شهدای رسانه خواهیم داشت.
ملکیان حضور فعالان شبکه‌های اجتماعی و انسان رسانه‌ها را جمله نوآوری‌های قابل توجه بیست و چهارمین دوره نمایشگاه رسانه‌های ایران برشمرد و می گوید: این بخش‌ها در نمایشگاه این دوره حضور و فعالیت پررنگی خواهند داشت که قطعاً مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.
بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران با شعار «نجستم همیشه جز از راستی» از 29 بهمن تا دوم اسفند ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می شود.

پوستر

کوتاه درباره نمایشگاه

تغییرات روزافزون فنآوری، ظهور رسانه‌های جدید، تنوع و عدم شناخت درست مخاطب از آن‌ها، همراه با رقابت شدید و نامطلوب حوزه خبر و محتوا، عرصه‌ای را برای ارزیابی رسانه‌ها و تقویت ارتباط آنها با یکدیگر، مردم و مسئولان می‌طلبد تا در آن فعالان این حوزه به شناسایی فضاهای جدید و همچنین ارائه دستاوردهای خود در این حیطه بپردازند. اولین دوره‌ نمایشگاه مطبوعات در سال 1372 همزمان با نمایشگاه کتاب و در کنار آن برگزار شد. از سال 1385 این نمایشگاه حیات کاملا مستقلی از نمایشگاه کتاب را آغاز کرد و پاییز هر سال تا آبان ماه 1396 تشکیل شد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر آن است تا بعد از 6 سال بیست و چهارمین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی را با نام و رویکرد جدید «نمایشگاه رسانه‌های ایران»، برپا نماید. نمایشگاه 1402 نمایشگاهی جامع از تمامی حوزه‌های رسانه‌ای است که مطبوعات -این رسانه مادر- به عنوان هسته اولیه و جزئی از خانواده جدید و بزرگ رسانه‌های ایران خواهد بود. امروزه رسانه‌های برخط، رسانه‌های اجتماعی، دانش‌بنیان و نوآورانه، صنایع خلاق رسانه‌ای، انسان رسانه‌ها و سامانه‌های خبری نیز همگام با مطبوعات در حوزه‌های خبری و اطلاع‌رسانی از جایگاه قابل توجهی در «نمایشگاه رسانه‌های ایران» برخوردار بوده و تلاش برآن است تا در این گردهمایی بزرگ نگاه ویژه‌ای به آنها شود.

بیشتر ...