تهران - ایرنا - معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری از حضور پررنگ شرکت‌های دانش‌بنیان‌ و خلاق فعال حوزه رسانه در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران با حمایت معاونت علمی خبر داد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران پس از ۶ سال وقفه و با تغییراتی چشمگیر نسبت به دوره‌های گذشته از ۲۹ بهمن تا ۲ اسفند در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) تهران برگزار می‌شود.

با توجه به پررنگ شدن نقش رسانه‌های برخط، رسانه‌های اجتماعی، دانش‌بنیان و نوآورانه، صنایع خلاق رسانه‌ای، انسان رسانه‌ها و سامانه‌های خبری در حوزه‌های خبری و اطلاع‌رسانی در سال‌های اخیر، تلاش شده است تا در این گردهمایی بزرگ علاوه بر مطبوعات به عنوان رسانه مادر، نگاه ویژه‌ای به این رسانه‌های نوظهور شود.

محمد خاکساری، رییس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌ جمهوری در این زمینه توضیح داد: این روزها شاهد تحول گسترده جهانی در حوزه رسانه و تولید محتوا هستیم؛ با توجه به نقش پررنگ فناوری‌های روزآمد در جریان‌سازی رسانه‌ای، فراهم شدن امکان رشد و بومی‌سازی فناوری‌های حوزه‌ رسانه اهمیت دوچندانی یافته است. این مهم در سال‌های اخیر در معاونت علمی و فناوری از مسیر زیست‌بوم خلاق به صورت جدی در حال پیگیری است.

وی به ابتکار جدید این دوره از نمایشگاه اشاره و خاطرنشان کرد: در این دوره از نمایشگاه رسانه‌های ایران، شاهد فعالیت بخش ویژه «نوآوری و فناوری‌های نوین حوزه رسانه» با حمایت معاونت علمی‌، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، صندوق نوآوری و شکوفایی و ستاد توسعه فناوری‌های نرم و فرهنگی هستیم. این بخش بستر جدیدی برای حضور پررنگ شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق فعال در حوزه رسانه و تولید محتوا به عنوان ابزارهای جدید تولیدات رسانه‌ای در این نمایشگاه خواهد بود و می‌تواند فرصت مغتنمی برای شبکه‌سازی و تقویت ارتباط میان این اعضای جدید و پیشروی حوزه تولید محتوا و رسانه با سایر اهالی رسانه فراهم کند.

رییس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌ جمهوری یادآور شد: بیش از ۳۰ شرکت دانش‌بنیان و خلاق در این دوره از نمایشگاه حضور خواهند داشت تا دستاوردها و ظرفیت‌های ویژه‌ خود را در حوزه تولید محتوا و رسانه به مخاطبان این نمایشگاه ارائه کنند.

خاکساری افزود: امیدواریم با از سرگیری فعالیت نمایشگاه رسانه‌های ایران و اضافه شدن بخش‌های جدید، شاهد تحولی گسترده در حوزه تولیدات رسانه‌ای کشور متناسب با اقتضائات جهانی باشیم.

بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران با شعار «نجستم همیشه جز از راستی» با حضور بیش از ۶۰۰ رسانه و مجموعه‌های خلاق و دانش‌بنیان فعال در این حوزه میزبان اهالی رسانه، فرهنگ و فناوری است. برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه فناوری و هوش مصنوعی از رویدادهای حاشیه‌ای این نمایشگاه خواهد بود.

پوستر

کوتاه درباره نمایشگاه

تغییرات روزافزون فنآوری، ظهور رسانه‌های جدید، تنوع و عدم شناخت درست مخاطب از آن‌ها، همراه با رقابت شدید و نامطلوب حوزه خبر و محتوا، عرصه‌ای را برای ارزیابی رسانه‌ها و تقویت ارتباط آنها با یکدیگر، مردم و مسئولان می‌طلبد تا در آن فعالان این حوزه به شناسایی فضاهای جدید و همچنین ارائه دستاوردهای خود در این حیطه بپردازند. اولین دوره‌ نمایشگاه مطبوعات در سال 1372 همزمان با نمایشگاه کتاب و در کنار آن برگزار شد. از سال 1385 این نمایشگاه حیات کاملا مستقلی از نمایشگاه کتاب را آغاز کرد و پاییز هر سال تا آبان ماه 1396 تشکیل شد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر آن است تا بعد از 6 سال بیست و چهارمین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی را با نام و رویکرد جدید «نمایشگاه رسانه‌های ایران»، برپا نماید. نمایشگاه 1402 نمایشگاهی جامع از تمامی حوزه‌های رسانه‌ای است که مطبوعات -این رسانه مادر- به عنوان هسته اولیه و جزئی از خانواده جدید و بزرگ رسانه‌های ایران خواهد بود. امروزه رسانه‌های برخط، رسانه‌های اجتماعی، دانش‌بنیان و نوآورانه، صنایع خلاق رسانه‌ای، انسان رسانه‌ها و سامانه‌های خبری نیز همگام با مطبوعات در حوزه‌های خبری و اطلاع‌رسانی از جایگاه قابل توجهی در «نمایشگاه رسانه‌های ایران» برخوردار بوده و تلاش برآن است تا در این گردهمایی بزرگ نگاه ویژه‌ای به آنها شود.

بیشتر ...