محمدعلی الستی می گوید: آگاهی‌بخشی در حوزه ضرورت وجود رسانه در زندگی مردم باید از محورهای اصلی برگزاری این نمایشگاه باشد.

محمدعلی الستی، استاد جامعه‌شناس و ارتباطات دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز در گفت‌وگو با خبرآنلاین، می گوید:«در برگزاری نمایشگاه رسانه های ایران، دو دیدگاه وجود دارد؛ دیدگاه اول این است که در زمان رکود مطبوعات، رسانه ها و همچنین محدودیت‌هایی که مطبوعات و رسانه‌های ما دارند برگزاری نمایشگاه معنایی ندارد و همانطور که از اسم آن پیداست تنها جنبه نمایشی دارد اما عده دیگری معتقدند که باید از این فرصت استفاده کرد و اتفاقاً در همین شرایط باید نمایشگاه رسانه های ایران برگزار شود تا این نمایشگاه بتواند باعث امیدواری رسانه های ایران شود.»
این جامعه شناس در ادامه توضیح می دهد:«نمی‌خواهم دیدگاه گروه اول را نقد کنم اما به عقیده من دیدگاه دوم درست تر است. مردم عادی در کشور ما هنوز نقش مطبوعات و رسانه‌ها را در زندگی روزمره خود به طور کامل درک نکرده‌اند. هنوز هم عده‌ای هستند که فکر می‌کنند آب و غذا و هوا جزو ضروریات زندگی ماست اما در معرض رسانه‌ بودن آنقدرها هم ضروری نیست.»
الستی در ادامه با اشاره به این که نمایشگاه رسانه های ایران می تواند میان مردم و رسانه ها آشتی ایجاد کند و باعث تعامل هر چه بیشتر شود؛ توضیح می دهد:«باید سعی کنیم تا این دیدگاه را در مردم ایجاد کنیم که دسترسی به اطلاعات از طریق رسانه‌ها مانند آب و غذا و هوا، جزو ضرورت‌های حیات ماست و همانطور که اگر به کسی آب و غذا نرسد، می‌میرد، انسان نیز بدون دریافت خبر و اطلاعات از رسانه‌ها دچار مرگ معنوی می‌شود. از نظر من پرداختن به این موضوع ضروری است و محتوای نمایشگاه رسانه های ایران باید به سمت ایجاد این دیدگاه در مردم حرکت کند. آگاهی‌بخشی در حوزه «ضرورت وجود رسانه در زندگی مردم» باید از محورهای اصلی برگزاری این نمایشگاه باشد.»

پوستر

کوتاه درباره نمایشگاه

تغییرات روزافزون فنآوری، ظهور رسانه‌های جدید، تنوع و عدم شناخت درست مخاطب از آن‌ها، همراه با رقابت شدید و نامطلوب حوزه خبر و محتوا، عرصه‌ای را برای ارزیابی رسانه‌ها و تقویت ارتباط آنها با یکدیگر، مردم و مسئولان می‌طلبد تا در آن فعالان این حوزه به شناسایی فضاهای جدید و همچنین ارائه دستاوردهای خود در این حیطه بپردازند. اولین دوره‌ نمایشگاه مطبوعات در سال 1372 همزمان با نمایشگاه کتاب و در کنار آن برگزار شد. از سال 1385 این نمایشگاه حیات کاملا مستقلی از نمایشگاه کتاب را آغاز کرد و پاییز هر سال تا آبان ماه 1396 تشکیل شد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر آن است تا بعد از 6 سال بیست و چهارمین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی را با نام و رویکرد جدید «نمایشگاه رسانه‌های ایران»، برپا نماید. نمایشگاه 1402 نمایشگاهی جامع از تمامی حوزه‌های رسانه‌ای است که مطبوعات -این رسانه مادر- به عنوان هسته اولیه و جزئی از خانواده جدید و بزرگ رسانه‌های ایران خواهد بود. امروزه رسانه‌های برخط، رسانه‌های اجتماعی، دانش‌بنیان و نوآورانه، صنایع خلاق رسانه‌ای، انسان رسانه‌ها و سامانه‌های خبری نیز همگام با مطبوعات در حوزه‌های خبری و اطلاع‌رسانی از جایگاه قابل توجهی در «نمایشگاه رسانه‌های ایران» برخوردار بوده و تلاش برآن است تا در این گردهمایی بزرگ نگاه ویژه‌ای به آنها شود.

بیشتر ...