تهران- ایرنا- مدیر گروه ارتباطات اجتماعی و عضو هیئت علمی دانشگاه سوره گفت: برگزاری نمایشگاه رسانه‌های ایران باعث همگرایی اهالی رسانه و همچنین باعث ادامه حیات رسانه‌ها می‌شود و می‌تواند در جهت تقویت روحیه اهالی رسانه تاثیرگذار باشد.

امیدعلی مسعودی درباره برگزاری نمایشگاه رسانه‌های ایران پس از شش سال وقفه به خبرنگار ایرنا گفت: در سال‌های گذشته وضعیت مطبوعات خیلی بهتر از امروز بود. در حال حاضر مطبوعات ما دچار کاهش تیراژ و مخاطب شده اند. به طور حتم اگر کمک‌های دولتی نباشد وضعیت مطبوعات ما بحرانی‌تر می شود و نمی توانند ادامه حیات داشته باشند؛ چراکه رقیب بسیار قدری به نام فضای مجازی دارند؛ فضایی که اخبار و اتفاقات را خیلی سریع‌تر به دست مخاطبان می رساند.
مسعودی در ادامه با توجه به نقش رسانه‌های فعلی در دنیا تاکید کرد: با وجود رسانه های دیگر؛ روزنامه‌ها بیشتر به سمت تولیدات می‌روند که البته تولیدات ‌پر هزینه‌ای است. از آنجاکه تحلیل و تفسیر نیاز مطبوعات ما است، مطبوعات در دنیا به حیات خود ادامه می دهند و در کنار دیگر رسانه‌های مدرن، زنده هستند.

وی افزود: اما همین مطبوعات نیاز به حمایت دارند و علاوه بر حمایت‌های اقتصادی، ‌های کشور نیازمند یک رویداد و فعالیت فرهنگی هستند. برگزاری نمایشگاه رسانه‌های ایران می تواند بزرگترین کمک برای رسانه های امروز باشد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: برگزاری نمایشگاه رسانه‌های ایران می تواند به همکاران رسانه کمک زیادی کند و در بالا بردن روحیه آنها موثر باشد؛ چراکه کار خبررسانی و ‌روزنامه‌نگاری، واقعا طاقت فرسا است. برگزاری نمایشگاه رسانه‌ها می تواند به حفظ و تقویت روحیه اصحاب رسانه کمک کند و حتی انگیزه بخش باشد.

برگزاری نمایشگاه رسانه ها می تواند به حفظ و تقویت روحیه اصحاب رسانه کمک کند و حتی انگیزه بخش باشد

مسعودی همچنین به فضای نمایشگاه رسانه اشاره کرده و با بیان این نکته که نمایشگاه می تواند یک فضای آزاد گفت‌وگو ایجاد می‌کند؛ گفت: نمایشگاه رسانه‌های ایران باعث همگرایی اهالی رسانه و ادامه حیات رسانه‌ها می‌شود. همه رسانه ها باید تمام محصولات خود را ارائه دهند؛ چراکه برخی از رسانه ها بخش انتشارات دارند و کتاب منتشر می کنند. برخی چندین نشریه دارند، فضای مجازی و آنلاین دارند. باید مدیران و سردبیران همه این ها را به نمایش بگذارند و با مردم تعامل داشته باشند.
وی تاکید کرد: همه این موضوعات در کنار هم و در مکانی به نام نمایشگاه رسانه می تواند پازل را تکمیل کند. اگر همه این اتفاقات همزمان بیفتد، نشان دهنده شفاف بودن کار دولت و حضور رسانه هاست.

این استاد دانشگاه درباره انسان رسانه‌ها و افق پیش روی رسانه‌ها تصریح کرد: در حال حاضر ما شاهد شهروند خبرنگاران در جامعه هستیم. پتانسیلی که اگر بامدیریت درست رسانه ای پیش بروند؛ می توانند نتیجه‌بخش باشند. رسانه‌ها هیچ‌وقت از بین نمی روند بلکه می توانند با ایجاد یک فضای گفت‌وگو همدیگر را تکمیل کنند.رسانه‌ها هیچ‌وقت از بین نمی روند بلکه می توانند با ایجاد یک فضای گفت‌وگو همدیگر را تکمیل کنند

مسعودی با اشاره به دنیای چندرسانه‌ای فعلی همچنان نقش مطبوعات کاغذی را پررنگ دانست و گفت: با اینکه ما شاهد دنیای چند رسانه ای هستیم، اما هنوز هم روزنامه کاغذی به حیات خود ادامه می‌دهد. خیلی‌ها هنوز کتاب آنلاین نمی‌خوانند و دوست دارند کتاب چاپی بخوانند. برای همین روزنامه‌های کاغذی نیز مخاطبان خودشان را دارند. فقط باید بیشتر تقویت شوند. مهمترین چالش رسانه های امروز نیز هم‌گرایی رسانه‌ها با یکدیگر است.

مدیر گروه ارتباطات اجتماعی اظهار داشت: مطبوعات ما به دلیل فشار سیاسی و اقتصادی و فرهنگی ضعیف شده اند. باید آنقدر مطبوعات را ارتقا دهیم که بتوانیم مخاطبانی را در سراسر جهان فارسی زبانان داشته باشیم. باید به سمت هم گرایی رسانه‌ای و حل مشکلات مطبوعات برویم تا این اتفاق بیفتد.

بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران، با نام و رویکرد جدید توسط معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با شعار نجستم همیشه جز از راستی از ۲۳ تا ۲۸ بهمن در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

پوستر

کوتاه درباره نمایشگاه

تغییرات روزافزون فنآوری، ظهور رسانه‌های جدید، تنوع و عدم شناخت درست مخاطب از آن‌ها، همراه با رقابت شدید و نامطلوب حوزه خبر و محتوا، عرصه‌ای را برای ارزیابی رسانه‌ها و تقویت ارتباط آنها با یکدیگر، مردم و مسئولان می‌طلبد تا در آن فعالان این حوزه به شناسایی فضاهای جدید و همچنین ارائه دستاوردهای خود در این حیطه بپردازند. اولین دوره‌ نمایشگاه مطبوعات در سال 1372 همزمان با نمایشگاه کتاب و در کنار آن برگزار شد. از سال 1385 این نمایشگاه حیات کاملا مستقلی از نمایشگاه کتاب را آغاز کرد و پاییز هر سال تا آبان ماه 1396 تشکیل شد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر آن است تا بعد از 6 سال بیست و چهارمین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی را با نام و رویکرد جدید «نمایشگاه رسانه‌های ایران»، برپا نماید. نمایشگاه 1402 نمایشگاهی جامع از تمامی حوزه‌های رسانه‌ای است که مطبوعات -این رسانه مادر- به عنوان هسته اولیه و جزئی از خانواده جدید و بزرگ رسانه‌های ایران خواهد بود. امروزه رسانه‌های برخط، رسانه‌های اجتماعی، دانش‌بنیان و نوآورانه، صنایع خلاق رسانه‌ای، انسان رسانه‌ها و سامانه‌های خبری نیز همگام با مطبوعات در حوزه‌های خبری و اطلاع‌رسانی از جایگاه قابل توجهی در «نمایشگاه رسانه‌های ایران» برخوردار بوده و تلاش برآن است تا در این گردهمایی بزرگ نگاه ویژه‌ای به آنها شود.

بیشتر ...