به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران، انتشار اخبار در حال حاضر یکی از سلاح‌های طرف‌های درگیر با جنگ است که از آن به‌عنوان جنگ رسانه‌ای یاد می‌کنند. نمونۀ اخیر آن، ماجرای انتشار اخبار در طوفان ‌الاقصی است که موضوع یکی از نشست‌های نمایشگاه رسانه‌های ایران در دوشنبه سی‌ام بهمن بود. این نشست به موضوع بررسی چالش‌های اثرگذاری و مقابله با جنگ رسانه‌ای با محوریت تجربۀ شبکۀ خبری المیادین در طوفان ‌الاقصی و چالش‌های آن با حضور «بهیه حلاوی»، مدیر بخش برنامه‌های زندۀ شبکۀ میادین اختصاص داشت.
بهیه حلاوی با اشاره به اینکه اکنون با چالش جدیدی به اسم «استکبار خبری» روبه‌رو هستیم گفت: ما با پدیده‌ای به‌نام استکبار خبری روبه‌رو هستیم. به این معنی که بعضی از شبکه‌های خبری با کنترل اخبار تلاش می‌کنند تا آنچه را خود می‌خواهند، منتشر کنند. این تسلط در رسانه‌های بزرگ و کوچک نیز بارز است. این کنترل به‌حدی است که در ماجرای انتشار اخبار طوفان ‌الاقصی، شبکۀ خبری المیادین، برای انتشار اسامی شهدا نیز با مشکل روبه‌رو بود.

اما آنچه نگرانی بیشتری را برای اهالی مطبوعات و خبرگزاری‌ها ایجاد کرده است، پدیدۀ هوش مصنوعی است. این کارشناس دربارۀ تولید اخبار جعلی گفت: در ماجرای طوفان ‌الاقصی، یکی از خوانندگان معروف برای حمایت از فلسطین صحبت کرده بود اما استکبار خبری با استفاده از هوش مصنوعی با انتشار ویدیویی جعلی، به عکس این خبر را منتشر کرده بود.
چالش بعدی، انحصارطلبی و هیمنۀ رسانه‌های اسکتباری و تسلط آن‌ها بر اخبار است. حلاوی دراین‌باره گفت: این انحصارطلبی تعیین‌کنندۀ اخبار است. برای مثال قطع سِروِرهای انصارالله یمن توسط رسانه‌های اسکتباری باعث شد تا خروجی اخبار توسط این شبکه با اختلال روبه‌رو شده و سپس متوقف شود. بنابراین ایجاد اختلال یا قطع سرورهای شبکه‌های خبری، باعث کنترل اخبار می‌شود.
این کارشناس ادامه داد: تحلیل انجام‌شده روی نحوۀ انتشار خبر توسط شبکه‌های خبری NBC،FOX،ABC و CBS، در ماجرای طوفان ‌الاقصی، هدف‌گذاری این شبکه‌ها در کنترل اخبار را نشان می‌دهد.
او ادامه می‌دهد: بررسی‌ دیگری نشان می‌دهد ٩۶ درصد مهمانان دعوت‌شده به شبکه‌های خبری‌ای که به آن‌ها اشاره شد، به‌صورت هدف‌مند صحبت کرده و همگی آن‌ها از حملۀ نیروهای صهیونیستی به غزه حمایت کرده‌اند. آمارهای دیگر به‌دست‌آمده از عملکرد این شبکه‌های خبری نشان می‌دهد افرادی که برای گفت‌وگوها دعوت شدند، گزینشی بوده و موضع‌گیری آن‌ها دربارۀ موضوع طوفان‌ الاقصی مشخص بود. در این آمار نشان داده می‌شود که محتوای گفت‌وگوها نیز از قبل مشخص شده و تعداد مهمانان عرب‌زبان به مراتب کمتر از دیگران بود.
بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران، که از دیروز (یک‌شنبه، ٢٩ بهمن) آغاز شده، تا چهارشنبه، دوم اسفند در مصلی امام خمینی(ره) برپا خواهد بود.