به گزارش ستاد ‌اطلاع‌رسانی بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران، نشست «اخبار جعلی، انتخابات و را‌ه‌های مواجهه با آن» دوشنبه ٣٠ بهمن در دومین روز نمایشگاه رسانه‌های ایران برگزار شد.
«حسین بصریان جهرمی» در این جلسه گفت: رویکرد قانونی کشورها درخصوص مقابله با اخبار جعلی در زمان انتخابات متنوع است. در مواجهۀ حقوقی با این پدیده برخی کشورها به دلیل نبود قانونی که آشکارا به ممنوعیت اخبار جعلی منتشر شده است.

وی افزود: در برخی کشورها در قوانین انتخاباتی به ممنوعیت پخش اخبار جعلی اشاره می‌شود. اما برخی دیگر از کشورها تمرکز بر فعالیت رسانه‌های اجتماعی یا شبکه‌های اجتماعی به مقررات‌گذاری این رسانه‌ها در مسئله اخبار جعلی پرداخته‌اند.
در ادامه، «مریم سلیمی»، مؤلف و مدرس رسانه‌های رسانه‌ای دربارۀ تعریف اخبار جعلی گفت: اخبار جعلی، اخباری ساختگی یا تحریف حقایق محرز که واقعی جلوه کرده و به‌طور عامدانه و مغرضانه، به منظور جهت‌دهی به افکار عمومی در جهت کسب منافعی خاص، در قالب‌ها و تکنیک‌های مختلف و در بستر و به یاری انواع رسانه‌ها (به‌خصوص در فضای مجازی) تولید، منتشر، توزیع و اشتراک‌گذاری می‌شوند. اخبار جعلی در گروه آسیب‌های نوپدید مرتبط به فضای مجازی قابل دسته‌بندی هستند.
وی به موضوع دیپ‌فیک اشاره کرد و افزود: «دیپ‌فیک» نام یک تکنیک نرم‌افزاری مبتنی بر هوش مصنوعی است که در محتوای صوتی و تصویری دست می‌برد و آن را به دلخواه تغییر می‌دهد؛ بنابراین نتیجۀ نهایی که به دست می‌آید، چیزی کاملاً متفاوت از حقیقت خواهد بود.
سلیمی این تکنیک نیز به‌درستی از یادگیری عمیق و جعلی عنوان کرد و گفت: تشخیص هرچه تکنیک دیپ‌فیک پیشرفته‌تر می‌شود، تشخیص مرز واقعیت و دروغ نیز دشوارتر خواهد شد.
مؤلف و مدرس سواد رسانه‌ای درمورد تعریف اخبار جعلی در ادامه دربارۀ هوش مصنوعی اظهار کرد: هوش مصنوعی مولد نوعی هوش مصنوعی است که می‌توان از آن برای خلق محتوای جدید، مثل محتوای صوتی، کدهای برنامه‌نویسی، تصاویر، متن، شبیه‌سازی و ویدئو استفاده کرد. مدل مولد می‌تواند آنچه را که از نمونه‌های دریافتی فراگرفته است، به کارگیرد و براساس آن اطلاعات، محتوایی کاملاً جدید را خلق کند. به‌همین‌دلیل است که نام مولد تولیدکننده برای آن انتخاب شده است.
وی گفت: هوش مصنوعی مولد نوعی از هوش مصنوعی است که رویکرد متفاوتی نسبت به هوش مصنوعی سنتی دارد. هوش مصنوعی سنتی براساس قوانین و الگوریتم‌هایی است که توسط انسان برنامه‌ریزی شده است از مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های ازپیش‌تعریف‌شده برای پردازش داده‌ها، تصمیم‌گیری و انجام وظایف پیروی می‌کند.
سلیمی در ادامه به انتخابات ٢٠٢۴ در سراسر جهان اشاره کرد و افزود: در سال ٢٠٢۴ (بزرگ‌ترین سال برای انتخابات در سراسر جهان) شاهد حضور ۴.٢ میلیارد نفر به پای صندوق‌های رأی خواهیم داد که در این میان، محتواهای جعلی و نادرست، یک خطر بزرگ خواهند بوداز آن حیث که جامعه را بی‌ثبات کرده و مشروعیت نتایج انتخابات را زیر سوال ببرند.
به گفتۀ وی، محتواهای جعلی و نادرست در میان ١٠ خطر برتر در یک نظرسنجی جهانی قراردارند. هوش مصنوعی انفجاری از محتواهای جعلی و نادرست را از شبیه‌سازی صوتی پیچیده و دیپ‌فیک تا وب سایت‌های جعلی را به دنبال خواهد داشت.

بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران، که از دیروز (یک‌شنبه، ٢٩ بهمن) آغاز شده، تا چهارشنبه، دوم اسفند در مصلی امام خمینی(ره) برپا خواهد بود.