به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران، «کارگاه روزنامه‌نگاری پادکستی» با حضور مرتضی درخشان، روزنامه‌نگار و نویسنده در سالن زنده‌یاد سیدمحمود دعایی در بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران برگزار شد.

او در این برنامه به موضوعات مرتبط با پادکست اشاره کرد و گفت: پادکست مجموعه‌ای از فایل‌های صوتی است. بنابراین یک تک‌فایل را معمولاً پادکست در نظر نمی‌گیرند و به‌همین‌علت، به هرقسمت پادکست را یک اپیزود (Episode) می‌نامند.
وی ادامه داد: پادکست شاخه‌ای از روزنامه‌نگاری تحقیقی است. تولیدکنندۀ پادکست با تمرکز بر یک‌حوزۀ اختصاصی و تحقیق و پژوهش به جمع‌آوری اطلاعات پرداخته و دقیقاً شبیه یک‌روزنامه‌نگار به نگارش مقالۀ صوتی می‌پردازد.

این روزنامه‌نگار افزود: گویندۀ پادکست (پادکستر) یا میزبان پادکست (در پادکست‌های گفت‌وگومحور) یکسان باشد. یا یک سازمان یا برند، مشخصاً اعلام کند که در هر اپیزود، یکی از موضوعاتی را که برای مخاطبان یا مشتریانش مهم می‌داند، مطرح می‌کند. پس هر «مجموعۀ فایل صوتی» لزوماً یک «پادکست» نمی‌سازد.
به گفتۀ وی، راوی به‌نوعی میزبان پادکست است و سعی کنید پادکست ساده نسازید.
درخشان با بیان اینکه چرا روزنامه‌نگاری باید پادکست بسازد، اظهار کرد: وقتی پادکست درست می‌کنیم، برای افرادی است که شاید حوصلۀ خواندن را نداشته باشند و می‌‌توان پادکست را همزمان با رانندگی، حین خواب و ... گوش دهیم.
وی در ادامه گفت: پادکست همان صوت است و این یک فرمت از محتواست. تا جایی هم که من می‌دانم، در فرمت‌های محتوا هیچ محدودیت موضوعی وجود نداشته. این یعنی دقیقاً همان‌طور که یک تصویر می‌تواند با موضوعاتی مثل طنز یا آموزشی و... منتشر شود یا همان‌طور که ویدئوهای اینستاگرام در موضوعات سرگرمی، آموزشی و... در اختیار کاربران قرار می‌گیرند، موضوعات پادکست‌ها هم بسیار متفاوت و متنوع است.
پادکست‌ها این‌روزها فرصت بسیار مناسبی هستند برای اینکه بتوانیم توسط آن‌ها به کار خبرنگاران نگاهی بیندازیم. روزنامه‌نگاری پژوهشی یکی از مهم‌ترین رشته‌های این صنعت باقی مانده است. استفاده از حق آزادی بیان برای پاسخ‌گویی صاحبان قدرت یکی از ارکان دموکراسی است، راهی برای کشف فساد و آگاهی مردم. واترگیت را تصور کنید؛ قبل از ظهور فضای دیجیتال، روزنامه‌نگاران تحقیقی ماه‌ها قبل از «افشای بزرگ» کار می‌کردند. درحالی‌که اساس روزنامه‌نگاری تحقیقی تغییر نکرده است، نحوه افشای اخبار تغییر کرده است.
هدف از این دورۀ آموزشی توان‌مندسازی روزنامه‌نگاران و آگاه‌سازی مدیران روابط‌عمومی از مزایای استفاده از این رسانه است و در پایان آن، شرکت‌کنندگان با مقدمات تولید و بازاریابی برای پادکست مورد نظر آشنا و مهارت‌های اولیه را آموخته‌اند.
بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران، که از امروز آغاز شد، تا چهارشنبه دوم اسفند در مصلی امام خمینی(ره) برپا خواهد بود.