ساعت سرور:

نماینده تلویزیون الرشید عراق گفت: داعش برای تبلیغ خود و جذب نیرو رسانه های غربی را در اختیار دارد.

به گزارش کمیته اطلاع رسانی بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات، احمد البحرانی روز پنجشنبه در نشستی با موضوع نقش رسانه ها در جنگ علیه داعش... بایدها و نبایدها" در سالن رسانه های خارجی افزود: داعش از تاثیرگذاری رسانه های غربی بخوبی آگاه بود از این رو به این رسانه ها اجازه می داد تا وارد مناطق نفوذ آنان شوند و از فعالیت ها و اقدامات آنها گزارش و خبر تهیه کنند.
وی ادامه داد: 90درصد مردم موصل با داعش بودند و این بخاطر پوشش رسانه ای وسیعی بود که داعش در اختیار گرفته بود.
به گفته البحرانی گزارش های منتشر شده توسط رسانه های اروپایی و امریکایی است که داعش را تا این حد به شهرت رساند و هوادار و نیرو جمع کرد.
نماینده تلویزیون الرشید با تاکید بر اهمیت رسانه ها خاطرنشان کرد: برای انتشار اخبار با محوریت نباید به برگزاری میزگرد و نشست های محدود بسنده کرد بلکه باید تغییر جدی در رسانه ها ایجاد شود تا کشورهای محور مقاومت به یک رسانه قوی برسند.
وی با طرح این سوال که چرا باید کار به جایی برسد که نتوانیم اخبار و گزارش های خود را در سطح جهانی منتشر سازیم، افزود: کشورهای اسلامی باید سرمایه گذاری قوی روی بحث رسانه داشته باشند و با وجود حذف المیادین و العالم از روی ماهواره «عرب ست» ، باید برای انتشار اخبار خود شبکه ماهواره ای قوی داشته باشند.
این خبرنگار عراقی تصریح کرد: العالم یکی از شبکه های خبری است که بعد از بسته شدن آن توسط ماهواره عرب ست، تعداد بینندگان آن به کمتر از یک درصد در سطح دنیا رسید و از این رو بر تاسیس زیربنای رسانه ای تاکید دارم.
وی ادامه داد: در عرصه رسانه نمی توان صرفه جویی کرد هر چه برای رسانه خرج کنیم باز هم کم است چون جنگ گرم ممکن است یک تا 10 سال طول بکشد اما جنگ رسانه که همان جنگ نرم است پایان ندارد.
البحرانی با توضیحی درباره شبکه الجزیره، گفت: الجزیره از زمان تاسیس در سال 1996 تا 2011 به دنبال کسب مصداقیت در جهان عرب بود که به این خواسته خود دست یافت طوری که کشورهای مصر و تونس پیروزی انقلاب خود را مدیون پوشش الجزیره می دانند.
وی افزود: اما از 2011 با موضوع سوریه، الجزیره با پرداختن به این موضوع موجب شد تا 70درصد بحران سوریه توسط این شبکه انجام شود و سوری ها معتقدند در صورت نبود الجزیره این جنگ در چند ماه نخست پایان می یافت.
به گفته البحرانی، اگر چه اخبار الجزیره عمدتا دروغ است اما بسیاری از نخبگان و فعالان رسانه ای و سیاسی حتی مخالف الجزیره، اولین کسانی هستند که این شبکه را به دلیل جذابیتش دنبال می کنند.
نماینده تلویزیون الرشید عراق سپس با گریزی به شبکه المیادین، ادامه داد: البته المیادین هم تاحدودی توانست به صورت حرفه ای کار خود را انجام دهد؛ محور المیادین، مقاومت است و در پوشش و تحلیلی خبری خود سعی کرد تا در شکل ظاهر و خروجی اینگونه برداشت نشود که بطور مستقیم تابع محور مقاومت است و طوری به طور ضمنی طبیعی برخورد کرد که توانست ذهن ها را به سمت مقاومت بکشاند و تاثیرگذار باشد.
این خبرنگار عراقی با بیان اینکه ایران در همه زمینه های علمی، سیاسی، فرهنگی، هنری و ورزشی در در سطح منطقه و دنیا پیشرفت های بسیاری داشته است، گفت: با وجود همه این پیشرفت ها، پیشرفت رسانه در این کشور ضعیف بوده و با وجود اینکه رسانه ها در کنار دیپلماسی می توانند تاثیرگذاری قابل ملاحظه ای داشته باشند، اما این نقص در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: اهمیت ندادن به رسانه و اختصاص ندادن بودجه کافی به رسانه مهمترین نقص ایران در بخش رسانه است

پوستر نمایشگاه

پوستر بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات

کوتاه درباره نمایشگاه

نمایشگاه مطبوعات عرصه ای برای ارزیابی رسانه‌ها و تقویت ارتباط آنها با یکدیگر، مردم و مسئولان است.
در زمان برگزاری نمایشگاه مطبوعات، علاوه بر گفتگوی بی واسطه مسئولان و مردم با رسانه‌ها، طرح مطالبات و پاسخگویی به مشکلات، برپایی نشست‌های حرفه‌ای، تخصصی و عمومی، جدای از بهره برداری رسانه‌ها از این ظرفیت و ضیافت ملی، منجر به طرح، آسیب‌شناسی و یافتن راهکارهای مناسب در موضوعات مختلف و مبتلابه جامعه می‌شود.
برگزاری کارگاه‌های تخصصی و کاربردی با حضور استادان ارتباطات و پیشکسوتان حوزه رسانه و همچنین حضور مهمانان خارجی که عمدتاً روزنامه نگاران بین المللی رسانه‌های شناخته جهان هستند، ضمن استفاده از فضای آموزشی نمایشگاه، به توسعه تعاملات رسانه‌ای نیز کمک خواهد کرد.

بیشتر ...