به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران، آیین رونمایی کتاب «خبر» اثر یونس شکرخواه، سه‌شنبه، اول اسفند، در بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران برگزار شد.
شکرخواه در این برنامه گفت: این کتاب برای سومین‌بار ویراستاری شده است و به‌نظرم شاید در کار خبر و اطلاع‌رسانی یادمان نرود که فقط دربارۀ خبر حرف می‌زنیم.
او دربارۀ این کتاب بیان کرد: در این کتاب به چرایی خبر پاسخ دادم چون این کتاب پایه‌های فلسفی است و در کنار تکنیک قرارگرفته است.
این استاد روزنامه‌نگاری ادامه داد: مخاطبان در خبرنویسی مدرن نه‌تنها از خبر مطلع می‌شوند بلکه می‌توانند با محتوا تعامل کنند. این شامل ارسال نظرات، به اشتراک‌گذاری خبرها، و ایجاد بحث‌ها در فضای مجازی می‌شود. در این شکل خبرنویسان باید توانایی به‌روزرسانی مداوم خبرها را داشته باشند. چون اطلاعات در دنیای دیجیتال به‌سرعت تغییر می‌کند، خبرنویسان مسئول به‌روزرسانی خبرها و اطلاعات به‌موقع هستند.
شکرخواه با بیان اینکه خبر را بايد کوتاه نوشت، حتی اگر به خبر طولانی نياز مبرمی داشته باشيم، اظهار کرد: اين يکی از نکاتی است که در اين کتاب بر آن تأکید شده است. موضوعی که در روزنامه‌نگاری دنيا نيز مورد تأکید است، طبق پژوهش‌های جهانی که توسط رسانه‌ها معتبر دنيا تهيه شده است بيش از نيمی از مخاطبان رسانه‌های مکتوب تنها تا ۵٠٠ کلمه گزارش های خبری را مطالعه می کنند.
کتاب «خبر» اثر یونس شکرخواه توسط انتشارات دفتر مطالعات و برنامه‌ريزی رسانه منتشر شده است.
بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران، که از یک‌شنبه، ٢٩ بهمن آغاز شده، تا فردا (چهارشنبه، دوم اسفند) در مصلی امام خمینی(ره) برپا خواهد بود.

پوستر

کوتاه درباره نمایشگاه

تغییرات روزافزون فنآوری، ظهور رسانه‌های جدید، تنوع و عدم شناخت درست مخاطب از آن‌ها، همراه با رقابت شدید و نامطلوب حوزه خبر و محتوا، عرصه‌ای را برای ارزیابی رسانه‌ها و تقویت ارتباط آنها با یکدیگر، مردم و مسئولان می‌طلبد تا در آن فعالان این حوزه به شناسایی فضاهای جدید و همچنین ارائه دستاوردهای خود در این حیطه بپردازند. اولین دوره‌ نمایشگاه مطبوعات در سال 1372 همزمان با نمایشگاه کتاب و در کنار آن برگزار شد. از سال 1385 این نمایشگاه حیات کاملا مستقلی از نمایشگاه کتاب را آغاز کرد و پاییز هر سال تا آبان ماه 1396 تشکیل شد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر آن است تا بعد از 6 سال بیست و چهارمین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی را با نام و رویکرد جدید «نمایشگاه رسانه‌های ایران»، برپا نماید. نمایشگاه 1402 نمایشگاهی جامع از تمامی حوزه‌های رسانه‌ای است که مطبوعات -این رسانه مادر- به عنوان هسته اولیه و جزئی از خانواده جدید و بزرگ رسانه‌های ایران خواهد بود. امروزه رسانه‌های برخط، رسانه‌های اجتماعی، دانش‌بنیان و نوآورانه، صنایع خلاق رسانه‌ای، انسان رسانه‌ها و سامانه‌های خبری نیز همگام با مطبوعات در حوزه‌های خبری و اطلاع‌رسانی از جایگاه قابل توجهی در «نمایشگاه رسانه‌های ایران» برخوردار بوده و تلاش برآن است تا در این گردهمایی بزرگ نگاه ویژه‌ای به آنها شود.

بیشتر ...