به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران، امروز، اول اسفند، نمایشگاه رسانه‌های ایران با سر‌وصدا و شلوغی دانش‌آموزان و کودکان حال‌وهوای دیگری داشت. تا ساعت ١٢ ظهر امروز، نزدیک به ٣٠٠ دانش‌آموز از شش مدرسه، در رده‌های سنی مختلف به‌ویژه دورۀ اول و دوم دبیرستان از غرفه‌های کودک و رسانه بازدید کردند.

غرفۀ نخست این مجموعه به «تولید کتاب» برای کودکان دبستانی اختصاص دارد. در این غرفه کودکان می‌تواند از نخستین مرحله تا مرحلۀ نهایی تولید کتاب یعنی طراحی جلد را طی کنند. در نهایت بهترین کتاب انتخاب شده و به طراح آن هدیه اهدا خواهد شد. در دو غرفۀ دیگر مجموعۀ کودک و رسانه یعنی «‌متحرک‌سازی» و «پاکدست» نیز همین امکان وجود دارد. در غرفۀ متحرک‌سازی، امکان ساخت «ویدیو» و «فلیپ‌بوک» هردو امکان‌پذیر است. در بخش رویدادِ بزرگسالان، مواجهۀ مربیان و دانش‌آموزان با دیجیتا‌ل‌ها است. به این معنی که به کودکان، نوجوانان و خانوادۀ آن‌ها استفادۀ درست و بی‌خطر از بازی‌ها، تلفن همراه و... آموزش داده می‌شود. این آموزش‌ها به کودکان ردۀ سنی پایین‌تر به شکل نقد انیمیشن ( پویانمایی) انجام می‌شود.
شاید دانش‌آموزان پیش از این با دو مفهوم EQ و IQ آشنا شده باشند؛ اما در نمایشگاه امسال دانش‌آموزان با مفهموم تازه DQ (هوش رسانه‌ای) آشنا می‌شوند.
بخش اِستیج، شاید جالب‌ترین بخش برای بچه‌ها باشد؛ به‌ویژه اگر خودشان به بخشی از نمایش- بازی تبدیل شوند. استیج با هدف آموزش رفتارهای مفید رسانه‌ای و در چند بخش شامل نمایش خلاق، نمایش عروسکی و نمایش فکر بچه‌ها را به چالش می‌کشاند.
والدین همیشه نگران بازی بچه‌ها با بازی‌های کامپیوتری هستند. در این غرفه از بخش کودک – رسانه نمایشگاه، بچه‌ها و والدین آن‌ها با بازی‌های مفید PS5 و VR، آشنا می‌شوند. بخش پایانی غرفۀ کودک - رسانه نیز به نمایش خلاق اختصاص دارد. به این معنی که به بچه‌ها آموزش داده می‌شود که به‌جای غرق شدن در این فضای مجازی و رسانه‌ها، چه بازی‌ها و تفریح‌هایی می‌توانند انجام دهند.
بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران، که از یک‌شنبه، ٢٩ بهمن آغاز شده، تا فردا (چهارشنبه، دوم اسفند) در مصلی امام خمینی(ره) برپا خواهد بود.

پوستر

کوتاه درباره نمایشگاه

تغییرات روزافزون فنآوری، ظهور رسانه‌های جدید، تنوع و عدم شناخت درست مخاطب از آن‌ها، همراه با رقابت شدید و نامطلوب حوزه خبر و محتوا، عرصه‌ای را برای ارزیابی رسانه‌ها و تقویت ارتباط آنها با یکدیگر، مردم و مسئولان می‌طلبد تا در آن فعالان این حوزه به شناسایی فضاهای جدید و همچنین ارائه دستاوردهای خود در این حیطه بپردازند. اولین دوره‌ نمایشگاه مطبوعات در سال 1372 همزمان با نمایشگاه کتاب و در کنار آن برگزار شد. از سال 1385 این نمایشگاه حیات کاملا مستقلی از نمایشگاه کتاب را آغاز کرد و پاییز هر سال تا آبان ماه 1396 تشکیل شد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر آن است تا بعد از 6 سال بیست و چهارمین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی را با نام و رویکرد جدید «نمایشگاه رسانه‌های ایران»، برپا نماید. نمایشگاه 1402 نمایشگاهی جامع از تمامی حوزه‌های رسانه‌ای است که مطبوعات -این رسانه مادر- به عنوان هسته اولیه و جزئی از خانواده جدید و بزرگ رسانه‌های ایران خواهد بود. امروزه رسانه‌های برخط، رسانه‌های اجتماعی، دانش‌بنیان و نوآورانه، صنایع خلاق رسانه‌ای، انسان رسانه‌ها و سامانه‌های خبری نیز همگام با مطبوعات در حوزه‌های خبری و اطلاع‌رسانی از جایگاه قابل توجهی در «نمایشگاه رسانه‌های ایران» برخوردار بوده و تلاش برآن است تا در این گردهمایی بزرگ نگاه ویژه‌ای به آنها شود.

بیشتر ...