مدیرعامل خبرگزاری فارس می‌گوید: جریان انقلاب با رسانه‌های غیر کلاسیکی چون مسجد و اعلامیه‌های امام و نوار کاست پیش رفت.

پیام تیرانداز؛ مدیرعامل خبرگزاری فارس در گفت‌‌وگو با ستاد اطلاع‌رسانی بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران، شکل‌گیری انقلاب در سال ۵۷ را مرهون انواع رسانه‌هایی دانست که به اشکال گوناگون در دسترس جامعه بود و توضیح می‌دهد: رسانه‌های آن زمان در هدایت جریان انقلاب و مخابره پیام انقلاب به جامعه مورد استفاده بودند اما لزوماً رسانه به معنای کلاسیک آن نمی‌توانست در شکل‌گیری جریان انقلاب فعالیت کند زیرا رسانه‌ها در تسلط حکومت شاهنشاهی بود.
وی با یادآوری اینکه تیراژ برخی از اعلامیه‌های امام خمینی (ره) به چند صد هزار در روز می‌رسید، یادآور می‌شود: اعلامیه‌های امام خمینی (ره) در آن زمان توسط خود مردم چاپ و توزیع می‌شد و نمی‌توان نقش روشنگری این نوع از رسانه‌ها را نادیده گرفت. بعد از فرار شاه و هماهنگی مطبوعات بزرگ آن زمان یعنی روزنامه‌های کیهان و اطلاعات تیترهایی منتشر شد که نقش آنها در جریان انقلاب قابل کتمان نیست.
وی با اشاره به تحولات رخ داده در عرصه رسانه عنوان می‌کند: اقتضای غلبه تکنولوژی بر بسیاری از عرصه‌ها به روز شدن و همراهی با فناوری‌های نوین است و رسانه‌ها نیز از این واقعیت مستثنا نیست چرا که ذائقه مخاطبان تغییر می‌کند مامووریت‌های رسانه‌ای می‌بایست دستخوش تغییر شوند.
مدیرعامل خبرگزاری فارس رسانه‌ها را ملزم به داشتن آینده پژوهی دانست و ادامه می‌دهد: اگر رسانه‌ها با بررسی و آینده پژوهی نتوانند گام‌های بعدی خود را پیش‌بینی کنند و متناسب با شرایط پیش رو خود را مجهز نکنند حتماً از عرصه رقابت حذف خواهند شد.
تیرانداز در پایان می‌گوید: حرکت در مسیر تکامل ضرورتی است که همه رسانه‌ها باید به آن توجه داشته باشند. رسانه‌ها بر اساس ماموریت انقلاب اسلامی هم اکنون نیز باید هدف رشد مخاطب را در نظر بگیرند.
نمایشگاه رسانه‌های ایران با رویکرد جدید توسط معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با شعار «نجستم همیشه جز از راستی» از ۲۹ بهمن لغایت دوم اسفند در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می شود.

پوستر

کوتاه درباره نمایشگاه

تغییرات روزافزون فنآوری، ظهور رسانه‌های جدید، تنوع و عدم شناخت درست مخاطب از آن‌ها، همراه با رقابت شدید و نامطلوب حوزه خبر و محتوا، عرصه‌ای را برای ارزیابی رسانه‌ها و تقویت ارتباط آنها با یکدیگر، مردم و مسئولان می‌طلبد تا در آن فعالان این حوزه به شناسایی فضاهای جدید و همچنین ارائه دستاوردهای خود در این حیطه بپردازند. اولین دوره‌ نمایشگاه مطبوعات در سال 1372 همزمان با نمایشگاه کتاب و در کنار آن برگزار شد. از سال 1385 این نمایشگاه حیات کاملا مستقلی از نمایشگاه کتاب را آغاز کرد و پاییز هر سال تا آبان ماه 1396 تشکیل شد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر آن است تا بعد از 6 سال بیست و چهارمین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی را با نام و رویکرد جدید «نمایشگاه رسانه‌های ایران»، برپا نماید. نمایشگاه 1402 نمایشگاهی جامع از تمامی حوزه‌های رسانه‌ای است که مطبوعات -این رسانه مادر- به عنوان هسته اولیه و جزئی از خانواده جدید و بزرگ رسانه‌های ایران خواهد بود. امروزه رسانه‌های برخط، رسانه‌های اجتماعی، دانش‌بنیان و نوآورانه، صنایع خلاق رسانه‌ای، انسان رسانه‌ها و سامانه‌های خبری نیز همگام با مطبوعات در حوزه‌های خبری و اطلاع‌رسانی از جایگاه قابل توجهی در «نمایشگاه رسانه‌های ایران» برخوردار بوده و تلاش برآن است تا در این گردهمایی بزرگ نگاه ویژه‌ای به آنها شود.

بیشتر ...