یکی از بخش‌های بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران که قرار است از 29 بهمن تا 2 اسفند ماه برگزار شود‏، به حضور روابط‌عمومی‌های سازمان‌ها و دستگاه‌ها اختصاص دارد‎؛ اتفاقی که از نگاه مدیر گروه تخصصی روابط عمومی باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو_ ایران می‌تواند به هم‌افزایی این دو نهاد به ظاهر متعارض منجر شود.

حمید شکری خانقاه در مصاحبه ای با خبرگزاری مهر با اشاره به اینکه در گذشته نمایشگاه مطبوعات و روابط‌عمومی همیشه از هم منفک برگزار شده، می‌گوید: «اگر حضور روابط‌عمومی‌ها در بیست و چهارمین دوره نمایشگاه رسانه‌های ایران از این زاویه باشد که می‌توانند در یک تعامل اثرگذار کنار رسانه‌ها قرار بگیرند، باید آن را به فال نیک گرفت.»
عضو هیئت موسس «خانه روابط عمومی ایران» توضیح می‌دهد:«معمولا به دلیل تعارض ذاتی منافع، کمتر شاهد هم‌افزایی میان روابط‌عمومی‌ها و رسانه‌ها هستیم، زیرا هر یک دنبال کار خودشان هستند‎؛ رسانه‎ها به دنبال شفاف‌سازی و روشنگری و روابط‌عمومی‌ها به دنبال حفظ منافع سازمان. اما این دو اگر به شناخت بیشتری از هم برسند و نقاط ضعف و قدرت و محدودیت‌های یکدیگر را بشناسند، می‌توانند کمک بیشتری به هم کنند و بین‌شان یک هم‌افزایی ایجاد شود. فکر می‌کنم اگر از این زاویه نگاه کنیم با حضور روابط‌عمومی‌ها در نمایشگاه رسانه‌های ایران می‌توان شاهد این هم‌افزایی بود.»
این مدرس و نویسنده، در بخش دیگری از صحبت‌های خود نمایشگاه‌ها را عرصه نمایش ظرفیت‌ها و توانمندی‌های هر حوزه دانست و گفت: «نمایشگاه رسانه‌های امسال هم مثل همیشه عرصه به رخ کشیدن توانمندی رسانه‌هاست.»
وی ضرورت برگزاری نمایشگاه رسانه‌های ایران را در جلب توجه جامعه به این موضوع دانست که بستر رسانه، بستر قابل اعتمادی برای دریافت اطلاعات و همچنین موضوعات مرتبط با جریان‌های فکری است.
شکری خانقاه ادامه می‌دهد: «هرچه ما مطبوعات و رسانه‌های معتبر بیشتری به جامعه نشان دهیم قطعا جامعه بیشتر از رسانه بهره‌مند خواهد شد. به هر حال باید توجه داشت که مخاطب حق انتخاب دارد و طبیعتا بر اساس جهت‌گیری فکری، جناح‌بندی سیاسی، سلایق و عواطف و احساسات به یک رسانه روی می‌آورد و به همین دلیل، این احتمال وجود دارد که یک رسانه مورد پذیرش یک مخاطب نباشد، اما مورد پذیرش مخاطب دیگری قرار گیرد. پس اگر رسانه بتواند نیازهای فعلی یک مخاطب را در ابعاد گوناگون پوشش بدهد‏، تعامل بیشتری با مخاطب خود برقرار می‌کند و نمایشگاه می‌تواند این فرصت تعامل را ایجاد کند.»
وی تاکید می‌کند: «وقتی مخاطب روزنامه‌ای را باز یا روی سایتی کلیک می‌کند اگر به نیازها و خواسته‌اش پاسخ داده شد، تعامل بیشتری با رسانه برقرار می‌کند، اما اگر رسانه با سانسور یا کم توجهی به نیازهای مخاطب فعالیت کند، مخاطب خود را درگیر انفعال می‌کند. پس برای یک رویکرد تعاملی در رسانه باید نیازها و خواسته مخاطب در ابعاد گوناگون پوشش داده شود.»
این کارشناس روابط عمومی مهم‌ترین نیاز برای تعامل بهتر رسانه و مخاطب را استفاده از نوآوری و تکنولوژی‌های روز عنوان می‌کند و در توضیح بیشتر می‌گوید: «آخرین تحقیقات نشان می‌دهد 84 درصد از مردم نیازهایشان را از پلتفرم‌های مختلف دریافت می‌کنند. در این شرایط، هر چه رسانه‌ها از بسترهای جدید چند رسانه‌ای بیشتر استفاده کنند و اطلاعات را از طریق تکنولوژی‌های نوین به مخاطب برسانند‏، می‌توانند تعامل بیشتری با مخاطب داشته باشند. ذائقه مردم در کسب خبر تغییر کرده است و اگر مخاطب در گذشته ممکن بود یک گزارش یک صفحه‌ای بخواند‏، حالا انتظار دارد کل مطلب را در چند خط و باکمک عکس، فیلم و کلیک به او بدهید.»

پوستر

کوتاه درباره نمایشگاه

تغییرات روزافزون فنآوری، ظهور رسانه‌های جدید، تنوع و عدم شناخت درست مخاطب از آن‌ها، همراه با رقابت شدید و نامطلوب حوزه خبر و محتوا، عرصه‌ای را برای ارزیابی رسانه‌ها و تقویت ارتباط آنها با یکدیگر، مردم و مسئولان می‌طلبد تا در آن فعالان این حوزه به شناسایی فضاهای جدید و همچنین ارائه دستاوردهای خود در این حیطه بپردازند. اولین دوره‌ نمایشگاه مطبوعات در سال 1372 همزمان با نمایشگاه کتاب و در کنار آن برگزار شد. از سال 1385 این نمایشگاه حیات کاملا مستقلی از نمایشگاه کتاب را آغاز کرد و پاییز هر سال تا آبان ماه 1396 تشکیل شد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر آن است تا بعد از 6 سال بیست و چهارمین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی را با نام و رویکرد جدید «نمایشگاه رسانه‌های ایران»، برپا نماید. نمایشگاه 1402 نمایشگاهی جامع از تمامی حوزه‌های رسانه‌ای است که مطبوعات -این رسانه مادر- به عنوان هسته اولیه و جزئی از خانواده جدید و بزرگ رسانه‌های ایران خواهد بود. امروزه رسانه‌های برخط، رسانه‌های اجتماعی، دانش‌بنیان و نوآورانه، صنایع خلاق رسانه‌ای، انسان رسانه‌ها و سامانه‌های خبری نیز همگام با مطبوعات در حوزه‌های خبری و اطلاع‌رسانی از جایگاه قابل توجهی در «نمایشگاه رسانه‌های ایران» برخوردار بوده و تلاش برآن است تا در این گردهمایی بزرگ نگاه ویژه‌ای به آنها شود.

بیشتر ...