ساعت سرور:

نشست تخصصی "اقتصاد در فتوژورنالیسم جهان امروز" با حضور محمد فرنود، عکاس موسسه "سیپا پرس" فرانسه در بخش میز تخصصی رسانه های خارجی در نمایشگاه مطبوعات برگزار شد.

محمد فرنود با بیان اینکه عکس ها در دو نوع دیجیتال و آنالوگ قابل ارائه هستند گفت: اگر ما آثارمان را در سه گروه دسته بندی کنیم، آن وقت نه فقط در عکاسی که در هر کار ژورنالیستی دیگری موفق خواهیم شد. در ابتدا باید بدانیم چه اثری میخواهیم تولید کنیم، سپس بدانیم چطور آن را مدیریت کنیم و در نهایت بدانیم چطور از آن بهره برداری کنیم. چهارچوبی که در تمام رسانه های مطرح دنیا مانند تایمز، نیویورک تایمز و فیگارو و ... رعایت میشود.
او ادامه داد: تعریف ما از عکاسی به دوربین محدود میشود اما بهتر است این واژه را به دو قسمت دور و بین تقسیم کنیم تا به معنای حقیقی آن، یعنی دیدن وقایع دور برسیم. واقعیت این است که تکامل بشری بدون استناد به تاریخ ممکن نیست و انسان ها با استناد به تاریخ که عکس هم جزوی از آن است، میتوانند خود را بسازند. دوربین پدیده ای است که فاصله تولد تا مرگ را میتواند به تصویر بکشد. دوربین ها میتوانند جنگ ها، بحران ها، آشوب ها، زد و خوردها و ... را از این سو تا آن سوی دنیا به تصویر بکشند.
فرنود افزود: انسان توانست با همراهی خواصی مثل آب، نور، شیشه و ... صحنه هایی از رویدادهای دنیا را متوقف کند.
فرنود به تعریف اولین تجربه های عکاسی خود پرداخت و گفت: من سه سال قبل از انقلاب، عکاسی را شروع کردم. برای ارسال خبرهای داخلی، از محل عکاسی به دفتر مجله میرفتیم و پروسه های ظاهرسازی، جلسه انتخاب، چاپ و ... را میگذراندیم اما سوال این است که عکس های بین المللی را چطور میفرستادیم. جوابش امکانی به نام "تلوفوتو" است که با استفاده از امواج مغناطیسی، یک یا نهایت دو فرم برای خبرگزاری های جهان فرستاده میشد و این یک عکس، نماینده تمام اتفاقات کره زمین و افکار عمومی بود.
او در ادامه صحبت هایش به رسالت عکاس و عکاسی اشاره کرد و گفت: مثلا در زلزله رودبار، من وظیفه داشتم به عنوان یک فوتوژورنالیسم تمام عیار، به آنجا بروم و جهان را از این اتفاق با خبر بسازم چون تمام جهان منتظر بودند تا بدانند در ایران و در رودبار چه اتفاقی افتاده است.
عکاس موسسه سیپا پرس به توضیح اثرگذاری عکس پرداخت و گفت: گزارش ها، بیشترین تاثیر خود را از عکس میگیرند چیزی که مهم است بدانیم این است که در این گزارش ها، رقابت جای خودش را به رفاقت میدهد و دیگر مهم نیست چه کسی و یا چطور این کار را انجام میدهد.

محمد فرنود گفت: امروز دیگر بسیاری از نیروی انسانی در فوتوژورنالیسم، مثلا در ارسال عکس ها از گردونه کار خارج شده است و حالا دیگر همه چیز با موبایل مخابره میشود اما چیزی که همیشه در عکاسی مهم است رسالتی است که امروز نسبت به قبل بیشتر هم شده است.
وی در خاتمه افزود: حالا دیگر شما باید سوار بر تکنولوژی شوید و با در نظر گرفتن اصول و اخلاقی قدیمی، واقعیت را به استحضار مردم برسانید؛ البته باید مراقب باشیم تکنولوژی روحمان را اسیر نکند و تنها مثل یک ربات کار نکنیم.

 

پوستر نمایشگاه

کوتاه درباره نمایشگاه

نمایشگاه مطبوعات عرصه ای برای ارزیابی رسانه‌ها و تقویت ارتباط آنها با یکدیگر، مردم و مسئولان است.
در زمان برگزاری نمایشگاه مطبوعات، علاوه بر گفتگوی بی واسطه مسئولان و مردم با رسانه‌ها، طرح مطالبات و پاسخگویی به مشکلات، برپایی نشست‌های حرفه‌ای، تخصصی و عمومی، جدای از بهره برداری رسانه‌ها از این ظرفیت و ضیافت ملی، منجر به طرح، آسیب‌شناسی و یافتن راهکارهای مناسب در موضوعات مختلف و مبتلابه جامعه می‌شود.
برگزاری کارگاه‌های تخصصی و کاربردی با حضور استادان ارتباطات و پیشکسوتان حوزه رسانه و همچنین حضور مهمانان خارجی که عمدتاً روزنامه نگاران بین المللی رسانه‌های شناخته جهان هستند، ضمن استفاده از فضای آموزشی نمایشگاه، به توسعه تعاملات رسانه‌ای نیز کمک خواهد کرد.

بیشتر ...