ساعت سرور:

رییس دفتر الجزیره گفت: اگر رسانه های عرب و ایران یک امت واحده و هم عقیده باشند، وحدت در جهان اسلام محقق خواهد شد.


به گزارش کمیته اطلاع رسانی بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات، عبدالقادر فائز در ششمین روز بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات در سخنانی با موضوع "سلطه و تاثیر سیاست بر رسانه و امکان بهره برداری از رسانه برای گفتگو و همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و جهان عرب افزود: دراینصورت دیگر مشکلی نخواهند داشت و کدورتی بین این کشورها نخواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: گفتگو از رسانه شروع می شود و رسانه ها می توانند این در را باز کنند.
رییس دفتر الجزیره با بیان اینکه رابطه ایران و عربستان پیچیده تر از رابطه ایران با اتحادیه اروپا نیست، گفت: اگر چه مشکلی بین ایران و عربستان وجود دارد اما با گفتگو همه مشکلات قابل رفع است همانطور که بعد از 13 سال مسائل هسته ای ایران با گفتگو با اتحادیه اروپا رفع شد.
فائز درباره نقش و آزادی رسانه ها گفت: در زمان فعلی رسانه ها نقش موثری می توانند ایفا کنند و باید مراقب مخاطب خود باشند چون مخاطب دیگر زرنگ است و مانند مخاطب 50 سال قبل نیست و بهتر از سیاسیون می دانند کجای کار اشتباه است.
وی با تاکید بر نقش شبکه های اجتماعی ادامه داد: شبکه های اجتماعی در حال حاضر حرف اول و آخر را برای تبادل اطلاعات می زنند و همه باید در ایفای نقش مثبت و وحدت جهان اسلام تلاش کنیم.
رییس دفتر الجزیره در ایران با بیان اینکه روابط ایران و عرب بد است، تصریح کرد: رسانه ها اگر دقت نکنند و هشیار نباشند این روابط تیره تر و بدتر هم می شود و رسانه ها در عین حال می توانند در تقریب ایران و جهان عرب نقش اساسی داشته باشند.
فائز با انتقاد از مطرح کردن بحث دین و مذهب کشورهای اسلامی در رسانه ها، گفت: وقتی می خواهیم درباره عربستان و ایران صحبت کنیم از اصطلاحات سنی و شیعه استفاده می کنیم؛ در حالی که عربستان کشور بطور کامل سنی نیست و در ایران هم همه ادیان زندگی می کنند؛ پس تمرکز بر موضوعات مذهبی بسیار نادرست است.
خبرنگار قطری این نوع تمرکز بر مذهب را عمدی خواند و افزود: کسانی هستند که دوست دارند این تمرکز باشد تا وحدت در جهان اسلام محقق نشود و ما اهل رسانه باید براساس سیاست و منافع ملی خبرهای خود را تعریف کنیم.

پوستر نمایشگاه

کوتاه درباره نمایشگاه

نمایشگاه مطبوعات عرصه ای برای ارزیابی رسانه‌ها و تقویت ارتباط آنها با یکدیگر، مردم و مسئولان است.
در زمان برگزاری نمایشگاه مطبوعات، علاوه بر گفتگوی بی واسطه مسئولان و مردم با رسانه‌ها، طرح مطالبات و پاسخگویی به مشکلات، برپایی نشست‌های حرفه‌ای، تخصصی و عمومی، جدای از بهره برداری رسانه‌ها از این ظرفیت و ضیافت ملی، منجر به طرح، آسیب‌شناسی و یافتن راهکارهای مناسب در موضوعات مختلف و مبتلابه جامعه می‌شود.
برگزاری کارگاه‌های تخصصی و کاربردی با حضور استادان ارتباطات و پیشکسوتان حوزه رسانه و همچنین حضور مهمانان خارجی که عمدتاً روزنامه نگاران بین المللی رسانه‌های شناخته جهان هستند، ضمن استفاده از فضای آموزشی نمایشگاه، به توسعه تعاملات رسانه‌ای نیز کمک خواهد کرد.

بیشتر ...