ساعت سرور:

نشست خبری دبیر ارشد و مسئول روابط خارجی روزنامه "اتوسان" مالزی با موضوع چالش های فرا روی روزنامه ها، با تاکید بر روزنامه دولتی اتوسان در عصر رسانه های اجتماعی، در بخش میز تخصصی رسانه های خارجی نمایشگاه مطبوعات برگزار شد.

محمود موآردی به معرفی روزنامه اتوسان مالزی پرداخت و گفت: اتوسان در سال 1939 تاسیس شد؛ روزنامه ای که دغدغه های مردم و طبقات اجتماعی پایین را مطرح میکرد. در سال 1997 به دنیای مجازی رفت و همه پرینت های روزنامه، روی وب سایت قرار گرفت. این نسخه آنلاین، اولین نسخه آنلاین روزنامه ای بود که در اینترنت آپلود میشد اما نتوانست آنطور که باید مخاطبین خودش را جمع کند، چون در آن زمان و بین مردم مالزی، جبهه ای بر علیه اینترنت وجود داشت و مردم همچنان به طور وفادارانه، نسخه روزنامه ای اتوسان را تهیه میکردند.
مو آردی در ادامه داد گفت: اما امروز شرایط فرق کرده است؛ حالا بین دو راهی روش سنتی یا آنلاین مانده ایم. درست است که در حال حاضر سایت اتوسان جزو ده سایت برتر مالزی است اما هنوز هم منبع درآمد مالی برای ما وجود ندارد چون مردم مالزی چیزی را دوست دارند که هزینه ای بابت آن پرداخت نکنند.
وی افزود: حالا به خاطر وجود نسخه های آنلاین، آگهی های روزنامه کم شده و تیراژ روزنامه بسیار افت کرده است. البته وقتی به وضعیت جنوب آسیا نگاه میکنیم، میبینیم که وضعیت آنجا بدتر است. روزنامه های آنجا بسته شده اند اما ما هنوز به فعالیتمان ادامه میدهیم.
دبیر ارشد روزنامه اتوسان تاکید کرد: در حال حاضر، مردم هر روز بیشتر از قبل، علاقه هایشان را به رسانه های پرینت شده از دست میدهند. تحقیقات دانشگاهی نشان میدهد که فیس بوک، واتس آپ و اینستاگرام بیشترین کاربر را دارند. در حقیقت بیشتر مردم مالزی علاقه به گذراندن وقتشان به صورت آنلاین دارند تا انجام فعالیت های هنری یا استفاده از رادیو و تلویزیون.
او در پایان گفت: تمام این مطالب نشان میدهد که امروز، فضای مجازی، جای روزنامه و پرینت را گرفته است و این توجیه موجهی برای کم شدن تبلیغات است. حالا ما چطور میتوانیم برای این آینده نامعلوم برنامه ریزی کنیم؟ به نظر من تنها راه ادامه حیات رسانه های سنتی دقت در ارایه مطالب است چون کوچکترین تحلیل با جهت دهی خاص، منجر به کم شدن خوانندگان میشود. ضمن اینکه همیشه باید به موضوع افزایش مخاطبان جوان فکر کنیم. راهی سخت که باید آرام آرام آن را ادامه بدهیم. دیگر سلیقه مخاطبان تغییر کرده است و این وظیفه ما است که خود را بر مدار چرخش روزگار قرار دهیم و با آن حرکت کنیم.

پوستر نمایشگاه

کوتاه درباره نمایشگاه

نمایشگاه مطبوعات عرصه ای برای ارزیابی رسانه‌ها و تقویت ارتباط آنها با یکدیگر، مردم و مسئولان است.
در زمان برگزاری نمایشگاه مطبوعات، علاوه بر گفتگوی بی واسطه مسئولان و مردم با رسانه‌ها، طرح مطالبات و پاسخگویی به مشکلات، برپایی نشست‌های حرفه‌ای، تخصصی و عمومی، جدای از بهره برداری رسانه‌ها از این ظرفیت و ضیافت ملی، منجر به طرح، آسیب‌شناسی و یافتن راهکارهای مناسب در موضوعات مختلف و مبتلابه جامعه می‌شود.
برگزاری کارگاه‌های تخصصی و کاربردی با حضور استادان ارتباطات و پیشکسوتان حوزه رسانه و همچنین حضور مهمانان خارجی که عمدتاً روزنامه نگاران بین المللی رسانه‌های شناخته جهان هستند، ضمن استفاده از فضای آموزشی نمایشگاه، به توسعه تعاملات رسانه‌ای نیز کمک خواهد کرد.

بیشتر ...