ساعت سرور:

 نشست تهیه کننده ارشد خبرگزاری "تیما" انگلستان با موضوع "راهکار خبرگزاری ها و شبکه های تصویری برای عبور از بحران ناشی از ظهور رسانه های نوین" در بخش میز تخصصی رسانه های خارجی برگزار شد.

سید رضا قربانپور گنجی در ابتدای سخنان خود به اهمیت رسانه های نوین اشاره کرد و گفت: رسانه های نوین، نه فقط در داخل کشور که در سراسر جهان، چالشی با اهمیت شده است. حالا و با روی کار آمدن رسانه های نوین، میبینیم که رسانه های سنتی افت میکنند، مشاغل تعطیل میشود، نیروهای انسانی بیکار میشوند و این موضوع به یک دغدغه جهانی تبدیل شده است که چکار کنیم و چه راه حلی پیدا کنیم که این اتفاق ها نیفتد؟
او ادامه داد: باید با خودمان صادق باشیم. از صد سال گذشته به این طرف، خیلی از مشاغل دستخوش تغییر شده اند؛ هیچ کس نمیتواند قولی بدهد که یک شغل برای همیشه مصون بماند. حالا مخاطبان ما هم میخواهند پلت فرم های دیگری را تجربه کنند. در حقیقت، آنها به دنبال رسیدن به خواست خودشان هستند و برایشان فرقی نمیکند که ما چه میخواهیم.
وی افزود: ما هم هیچ وقت نمیتوانیم بگوییم که موبایل و تبلت را کنار بگذار و برو رادیو گوش کن و روزنامه بخوان. حالا دیگر زمان آن است که ببینیم مخاطب به کدام سمت میرود نه اینکه ما چه میخواهیم.
تهیه کننده ارشد خبرگزاری "تیما" به موضوع استفاده از تکنولوژی های جدید در رسانه ها اشاره کرد و گفت: اتفاقا بهتر است که گردانندگان رسانه ها، چه خرد و چه کلان، برای پایین آوردن هزینه هایشان، از تکنولوژی استقبال کنند.
وی در ادامه صحبت هایش به ریزش رسانه های قدیمی اشاره کرد و گفت: افت مخاطب های تلویزیون یک اتفاق جهانی است؛ بی بی سی، سی ان ان، فاکس نیوز و ... هم دچار این مساله شده اند و این کاملا طبیعی است زیرا سهم تلویزیون از مخاطبان رسانه پایین آمده است و این رسانه ها، عملا دیگر با حمایت های سابق روبرو نیستند.
قربانپور گنجی در ادامه به برخی از راه حل ها برای کمتر کردن این آسیب ها اشاره و اضافه کرد: در مرحله اول بهتر است کارمندان رسانه ای که آدم های رسانه نیستند و صرفا کارمندان حقوق بگیری هستند را از حوزه اطلاع رسانی خارج کنیم و راه دوم هم میتواند کنار رفتن خرده رسانه ها و ارتقا دادن رسانه های مادر و بزرگ باشد.
گنجی صحبت هایش را با اشاره به ضعف اساسی رسانه های ایرانی ادامه داد: بزرگترین مشکل رسانه های ایرانی این است که تک بعدی بوده و تنها در یک موضوع قوی هستند؛ ضمن اینکه ما در ایران رسانه خیلی شاخصی نداریم و همگی در یک سطح مشابه با هم کار میکنند. به این دلیل که ایده های نو و جدید نداریم و از روی دست همدیگر، حتی در ساخت پلت فرم، کپی میگیریم. 
تهیه کننده ارشد خبرگزاری تیما انگلستان، یک راه ساده برای موفقیت ارایه داد وگفت: ما باید بدانیم که هر وقت رسانه ای جواب نداد، از رسانه های جدیتری استفاده کنیم. روزنامه جواب نداد، رادیو، رادیو پاسخگو نبود، تلویزیون، تلویزیون کافی نبود، اینترنت و فضای مجازی و حالا باید دنبال راهکار بهتری باشیم. راستش را بخواهید، برای موفقیت در هر زمینه ای، من پیشنهاد بهتری از این برایتان سراغ ندارم.
سید رضا قربانپور گنجی، در پایان، به موضوع رسانه های نوین پرداخت و گفت: از تکنولوژی نباید فرار کرد و بهتر است از آن به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم. نباید فراموش کنیم که رسانه های نوین، کارهای بزرگی کرده اند و جلوی سانسور و هدفمند پخش شدن اخبار خاص را گرفته اند. در کنار این ها، ما باید خبرنگاران مسلحی داشته باشیم که با عکس و فیلم و متن به موقع، بتوانند در برابر این رسانه ها کم نیاورند. این حرفه نیازمند خبرنگارانی قوی است که بتوانند اصل داستان را از دورترین نقطه حس کنند و بو بکشند.
او ادامه داد: حواسمان باشد که با قاطعیت نگوییم که عصر رسانه های سنتی تمام شده است چون هنوز هم هستند کسانی که رادیو و تلویزیون و روزنامه را به هرچیزی ترجیح میدهند.

پوستر نمایشگاه

کوتاه درباره نمایشگاه

نمایشگاه مطبوعات عرصه ای برای ارزیابی رسانه‌ها و تقویت ارتباط آنها با یکدیگر، مردم و مسئولان است.
در زمان برگزاری نمایشگاه مطبوعات، علاوه بر گفتگوی بی واسطه مسئولان و مردم با رسانه‌ها، طرح مطالبات و پاسخگویی به مشکلات، برپایی نشست‌های حرفه‌ای، تخصصی و عمومی، جدای از بهره برداری رسانه‌ها از این ظرفیت و ضیافت ملی، منجر به طرح، آسیب‌شناسی و یافتن راهکارهای مناسب در موضوعات مختلف و مبتلابه جامعه می‌شود.
برگزاری کارگاه‌های تخصصی و کاربردی با حضور استادان ارتباطات و پیشکسوتان حوزه رسانه و همچنین حضور مهمانان خارجی که عمدتاً روزنامه نگاران بین المللی رسانه‌های شناخته جهان هستند، ضمن استفاده از فضای آموزشی نمایشگاه، به توسعه تعاملات رسانه‌ای نیز کمک خواهد کرد.

بیشتر ...