ساعت سرور:

رییس دفتر رییس جمهوری توسعه اقتصادی و سیاسی را در گروه شفافیت دانست و با اشاره به اینکه مبنای دولت، حمایت از رسانه هاست افزود: 100 درصد یارانه رسانه ها محقق شده و تا 10 روز دیگر به طور کامل پرداخت می شود.

به گزارش کمیته اطلاع رسانی بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات، دکتر محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس جمهوری، شفافیت را نیاز واقعی جامعه دانست و افزود: مطبوعات وظیفه روشنگری دارند، جامعه در ناآگاهی رشد نمی کند و اگر مشارکت سیاسی می خواهیم باید شفافیت سیاسی داشته باشیم.
نهاوندیان ادامه داد: متاسفانه در تغییر ذائقه خبرگیری و اطلاع رسانی اجتماعی که امکان تعمق کمتری می دهد، برخی رسانه ها به آن دامن می زنند.
رییس دفتر رییس جمهوری تصریح کرد: لازمه صداقت در رسانه ها رعایت معیارهای اخلاقی در گزارشگری است.
نهاوندیان با بیا اینکه مطبوعات ما حیاتشان جدای از حیات جامعه نیست، تصریح کرد: با انگیزه دینی حق نداریم دیگران را بدون اینکه به آنها اجازه تبیین مواضع شان را بدهیم، متهم کنیم.

** 100 درصد یارانه تخصیص به مطبوعات تا 10 روز آینده پرداخت می شود
وی افزود: با پیگیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، 100 درصد یارانه مطبوعات با مساعدت سازمان برنامه و بودجه تخصیص یافت و طی 10 روز آینده به مطبوعات و رسانه ها پرداخت می شود.
نهاوندیان گفت: بسیار خوشحالم این توفیق را پیدا کردم در پایان این نمایشگاه بسیار پرشکوه، در خدمت اهل قلم و خدمتگزاران فرهنگ کشور باشم.
وی ادامه داد: مطبوعات هم چشم و هم آیینه جامعه است. چشم بیدار مردم است برای دیدن زوایایی که مردم می خواهند ببینند و آیینه جامعه هم است. اعتلای مطبوعات، آیینه اعتلا و رشد جامعه هم است. اگر ما در مطبوعات اخلاق، فضایل، آگاهی و روشنایی ببینیم این هم تجلی آگاهی و روشنایی در جان جامعه است و هم بر آگاهی و روشنایی جامعه می افزاید. مطبوعات وظیفه روشنگری را هم دارند.
رییس دفتر رییس جمهوری با طرح این سوال که برای روشنگری چه باید کرد؟ افزود: این شعاری است که امسال برای نمایشگاه مطبوعات انتخاب شده بسیار آگاهانه و هوشنمندانه بود. تاکید بر شفافیت و هم صداقت.
وی ادامه داد: شفافیت نیاز رشد جامعه ما است. در پنهان کاری و در ناآگاهی رشد نمی شود جست. لازمه رشد پایدار در همه ابعاد حیات اجتماعی شفافیت است. اگر در اقتصاد رشد پایدار می خواهیم باید شفافیت در اطلاعات مالی باشد. اگر مشارکت مردم در بازار سرمایه را می خواهیم باید اطلاعات مالی شرکت ها را در اختیار مردم بگذاریم تا بتوانیم مشارکت آنها را افزایش دهیم. اگر مشارکت سیاسی می خواهیم باید شفایفت سیاسی داشته باشیم.
نهاوندیان گفت: در همه ابعاد اینگونه است. در شفافیت خوب است تاکید کنیم که عمق شفافیت و گستردگی آن لازم است، نمی شود در شفافیت گزینشی عمل کرد و نمی شود به بخشی از واقعیت و یا حقیقت پرداخت. همه حقیقت و نه بخشی از حقیقت.
وی ادامه داد: اگر من در رسانه ای که در آن نقش و مسوولیت دارم آمدم به جای مخاطب انتخاب کردم بخشی از حقیقت را، اگر ذائقه جامعه را تیتر محور کردم و به جای تبیین انتخاب کردم به جای آن در مسند داوری نشستم، به قوه تحلیل جامعه خیلی کمک نکرده ام.
رییس دفتر رییس جمهوری گفت: در مقایسه روزنامه، می بینیم در ایران و خارج از کشور، روزنامه های عمیق تر کمتر تیتر های درشت استفاده می کنند چون می خواهند خود خواننده انتخاب کند. اما اگر آمدم با تیتر درشت خواستم با صدای بلند چیزی را فریاد کنم شاید خواننده به این قضاوت برسد که با فریاد زدن، او صدای دیگری را نشنود.
وی افزود: متاسفانه در تغییر ذائقه خبرگیری و خبررسانی اجتماعی که امکان تعمق کمتری را می دهد گاهی رسانه ها به این دامن می زنند. اینکه امکان این را فراهم کنیم که مخاطب ما به همه ابعاد دست یابد، این کمک به روشنگری جامعه است. نهاوندیان تصریح کرد: برخورد دوگانه با شفافیت اینکه جایی نورافکن انداخته و جای دیگر پرهیز کنیم به هر دلیل، کمک به روشنگری جامعه نیست و در شفافیت امکان دادن به موضوع خبر که سوی دیگر داستان را هم بگوید. داستان یک طرفه خیلی برد ندارد.
وی گفت: در قواعد اخلاق مطبوعاتی این است که اگر از کسی نام بردید حتما تریبون در اختیار او قرار داده شود که توضیح دهید اگر آن مطلب دروغ است به او این امکان داده شود که حداقل بگوید این دروغ است. این افتخار جامعه رسانه ای ما نیست که اینجا و آنجا کسانی با انگیزه هایی دروغ پراکنی کنند. با آن انگیزه ها هیچ مشکلی نیست، انگیزه سیاسی و جناحی داشتن؛ هر کسی سلیقه ای دارد و حق دارد آن سلیقه را تبلیغ کند اما نمی شود از دروغ و افترا برای پیشبرد اهداف جناحی و سیاسی استفاده کرد آن اهداف حتما ماندگاری نخواهد داشت و حتما رسوا خواهد شد.
رییس رفتر رییس جمهوری افزود: روزنامه نگاری منصفانه و اخلاقی وظیفه خود می داند که در آن موقع انتشار خبری تماس گرفته و نظر آن کسی را هم که در مورد او سخن می گوید، منعکس کند. و صداقت. صداقت را ما در چنین نمایشگاهی و جلسات گفت و گویی که اشاره کردند، ابتکار بسیار خوبی در نمایشگاه بوده است. باید باز کنیم. لازمه صداقت چیست؟ یک مفهوم اخلاقی است.
نهاوندیان ادامه داد: یکی از چالش های جدی که جامعه ما را تهدید می کند این است که سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی را با این تقه هایی که از گوشه و کنار به آن می زنیم، آسیب بزنیم، اگر کسی گوشه ای از اعتماد عمومی را زد در پایان روز از آن چیزی نمی ماند.
وی گفت: لازمه صداقت این است که معیارهای اخلاقی را در گزارشگری و تحلیل رعایت کنیم. امروز یک رقابت اخلاقی در صحنه جهانی در حال رخ دادن است. حاصل انتخابات اخیر در آمریکا هر چه بود اما نتیجه ای قطعی داشت و آن اعلام شکست اخلاقی نظام سیاسی آمریکا بود. نحوه سخن گفتن هایی که در این مناظره ها مردم دنیا دیدند و نحوه پرداختن رسانه ها به مسایل مختلف داخل جامعه آمریکا چشم گشایی برای جامعه جهانی داشت.
رییس رفتر رییس جمهوری ادامه داد: در این مسابقه کجاییم؟ آیا نمی خواهیم عزم کنیم که مطبوعات ما هم در مسابقه جهانی اخلاق مطبوعاتی برنده شود و به دنیا نشان دهیم که در این کشور و رسانه های این کشور فضای آزاد بیان را داریم اما از بی ادبی گریز می کنیم.
وی افزود: از این که کسانی بتوانند با افترا و دروغ بتوانند چیزی را دنبال کنند حتما ما اجتناب می کنیم. اخلاق باید معیار پیشرفت کار ما در عرصه مطبوعات باشد. توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور و توسعه فرهنگی کشور در گرو این است که بتوانیم معیارهای اخلاقی را رعایت کنیم.
آیین اختتامیه بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در شبستان مصلای امام خمینی(ره) تهران با حضور سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها و جمعی از مدیران مسوول خبرگزاری ها، روزنامه ها، اصحاب رسانه و چهره های فرهنگی برگزار شد.
بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها از 14 آبان ماه گشایش یافت و عصر امروز(جمعه 21 آبان ماه) به کار خود پایان داد

پوستر نمایشگاه

کوتاه درباره نمایشگاه

نمایشگاه مطبوعات عرصه ای برای ارزیابی رسانه‌ها و تقویت ارتباط آنها با یکدیگر، مردم و مسئولان است.
در زمان برگزاری نمایشگاه مطبوعات، علاوه بر گفتگوی بی واسطه مسئولان و مردم با رسانه‌ها، طرح مطالبات و پاسخگویی به مشکلات، برپایی نشست‌های حرفه‌ای، تخصصی و عمومی، جدای از بهره برداری رسانه‌ها از این ظرفیت و ضیافت ملی، منجر به طرح، آسیب‌شناسی و یافتن راهکارهای مناسب در موضوعات مختلف و مبتلابه جامعه می‌شود.
برگزاری کارگاه‌های تخصصی و کاربردی با حضور استادان ارتباطات و پیشکسوتان حوزه رسانه و همچنین حضور مهمانان خارجی که عمدتاً روزنامه نگاران بین المللی رسانه‌های شناخته جهان هستند، ضمن استفاده از فضای آموزشی نمایشگاه، به توسعه تعاملات رسانه‌ای نیز کمک خواهد کرد.

بیشتر ...